MM-kultamitalisti Ulla Kulju kehitti mullistavan moottoripyörän insinöörikollegojensa kanssa – "3D-tulostettu istuin kallistaa ajajan puolesta"

Marko Rättö (vas.) ja Ulla Kulju tekevät hyvää yhteistyötä ratamoottoripyöräilyssä.

Timo Pasanen

Lotta Åberg

Uudet keksinnöt mullistavat vammaiskuskin ajamisen kokonaan.

– Viime kausi sujui aivan uskomattoman hyvin. Tietysti ensimmäinen alaraajahalvaantunut naiskuski liikuntavammaisten ratamoottoripyöräilyn MM-kisoissa oli jo unelmien täyttymys. Sitten vielä maailmanmestaruuden voittaminen, niin olihan se hienoa, Ulla Kulju sanoo.

Kuljun tuntevat tietävät, että aina on jotakin tehtävä paremmin.

Tekniikkaan, moottoripyörään tai ajamiseen liittyvät parannukset ovat laittaneet nytkin tiimin töihin.

Valmentaja Marko Rättö ja Kulju kävivät läpi useasti juuri kallistamiseen ja ajoasentoon liittyviä asioita läpi. Tälle vuodelle Kulju sai moottoripyöräänsä uuden istuimen ja jalkatapit

– Nämä muuttavat aivan totaalisesti ajamistani. Uusi penkki liikkuu allani sivuttain ja taakse, joten saan paremman tuntuman ajamiseen. Lisäksi uudet jalkatapit pitävät jalkani paremmin ja turvallisemmin paikalla, Kulju sanoo.

Rättö selittää, että aiemmalla pyörällään Ulla ei pystynyt ajamaan kurveihin yhtä nopeasti kuin kilpailevat kuljettajat, sillä alaraajahalvaantuneena pyörää ei voi kallistaa riittävästi.

– Jalat oli tarranauhalla kiinni, jos jalat irtosivat vauhdissa, niin kisa jäi kesken, Rättö sanoo.

Insinööritoimisto Etteplanilla suunnitteluinsinöörinä työskentelevä Kulju sai kollegoiden kanssa idean lähteä suunnittelemaan täysin uudenlaista moottoripyörää.

– 3D-tulostettu istuin kallistaa ajajan puolesta. Kun työnnän pääni alas etukatteen taakse, niin penkki liikkuu taaksepäin ja saa paremman hyödyn katteesta. Jalkatapeissa sekä kengissä on magneetti ja riittää, että saan nostettua jalkoja lähemmäs, jolloin magneetti nappaa jalat kyytiin ja lukitsee ne pyörään uudestaan, Kulju sanoo.

Kuljun tiimi on jo päässyt ajamaan testejä uudella moottoripyörällä. Sekä Kulju, että Rättö innostuvat heti.

– Siinä voi siirtää painoa ja kallistaa pyörää vammattomien kuskien tapaan. Saatoin ajaa mutkiin vauhdilla ja luottaa siihen, että pitoa riittää, Kulju muistelee testiään.

Kaksikko uskoo, että uuden pyörän myötä tulee merkittävää kilpailuetua tulevalla kaudella. Kulju pääsee työnantajan sponsoroimana jälleen taistelemaan maailmanmestaruudesta. Etteplan hakee uudelle istuinosalle parhaillaan patenttia.

– Toiveenani on, että saisimme pyörän laajemmalle yleisölle tuotantoon, jolloin siitä voisivat hyötyä muutkin kaltaiseni vammaisurheilijat. Penkki suunnitellaan siten, että se kiinnittyy pyörän omille kiinnikepaikoille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Timo Pasanen

Ota yhteyttä