Puheenaihe

Robotti syynää hyllyjä marketissa – konenäkö tuottaa tietoa, jota ei muuten saada

Leipähyllyn valvova silmä.

Lari Lappalainen

Ruokakaupoissa hyödynnetään nyt konenäköä ja robotiikkaa, jotta hyllyistä löytyisi aina tavaraa.

S-ryhmän kokeilun tarkoituksena on selvittää, millaista apua nykyteknologia voi tarjota myymälätyöhön ja asiakaspalveluun.

Vallilan S-marketissa konenäköä on viime syksyn aikana testattu sekä kiinteillä, kattoon asennetuilla että itsenäisesti lattialla liikkuvilla kameroilla. Samalla testattiin mahdollisuuksia kuvata erimuotoisia pakkauksia.

Konenäköä kokeiltiin ensivaiheessa leipähyllyihin.

– Tuore leipä on monelle asiakkaalle kauppareissun kulmakivi, ja sen jatkuva saatavuus on tärkeää varmistaa. Tulevaisuudessa konenäön avulla saatava tieto voisi auttaa tilaamaan leipää juuri oikean määrän, saatavuuden ohjauksen ja myymälätoimintojen johtaja Sanna Timola kertoo.

Parhaimmillaan konenäön avulla pystytään saamaan tietoa, jota tällä hetkellä ei saada. Konenäkö voi tulevaisuudessa esimerkiksi kertoa tuotteiden reaaliaikaisen saatavuuden myymälöissä.

– Teknologia voitaisiin valjastaa sekä henkilökunnan että asiakkaiden hyödyksi. Tiedon avulla voisimme varmistaa, että kaupassa on aina tavaraa, eikä asiakkaan tarvitse harmitella tyhjää hyllyä, kuvaa Timola.

Käytännössä teknologia tekisi työtä, jota tällä hetkellä ei myymälässä pystytä alati tekemään.

– Esimerkiksi hyllyjen tavaratilanteen reaaliaikainen jatkuva seuraaminen on myymälätyössä käytännössä mahdotonta ilman automaatiota, Timola toteaa.

Konenäkökokeilussa ovat mukana pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa. Yhteistyökumppaneina ovat helsinkiläinen Tieto Oyj ja tamperelainen Wisematic Oy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu