Kulttuuri

Messias-oratorio koskettaa vuosisatojen jälkeen – "Hyvästä musiikista löytää aina jotain uutta"

KULTTUURI Händelin Messias-oratoriossa kiteytyvät kristinuskon keskeiset asiat.

Viva Voxin ja Navichoruksen yhteisharjoitus Soukan kappelissa. Kuoronjohtaja Seppo Murto hioo Messias-oratoriota esityskuntoon kuorojen kanssa.

Hans-Christian Daniel

Säveltäjä Georg Friedrich HändelinMessias-oratorio kuuluu pääsiäisen aikaan. Händel muutteli teosta useita kertoja lisäillen osioita ja muutellen soitinnusta eri esityksiä varten. Nykyajan kapellimestarit joutuvat tekemään valintoja erilaisten mahdollisuuksien välillä.

Kapellimestari, kuoronjohtaja Seppo Murto kertoo valinneensa esitettäväksi "tavanomaisen version muutamin maustein". Perusrakenne on se, joka pysyy ja joka on ihmisille tärkeä.

Murto laskee johtaneensa vuosien varrella Händelin Messias-oratorion 8 tai 9 kertaa. Jokainen esitys on kuitenkin uniikki.

Itse teos valmistui jo 1741.

– Jokainen kerta on uusi ja erilainen haaste, koska kuoro, solistit ja soittajat vaihtuvat.

– Hyvälle musiikille on ominaista se, että siitä löytää aina jotain uutta ja uusia sävyjä. Valmis esitys syntyy yhteispelistä ja vuorovaikutuksesta, Murto sanoo.

Hänen mukaansa aikaa produktion harjoitteluun ei ole koskaan liikaa ja harvoin edes tarpeeksi. Kuorossa on aina laulajia, jotka laulavat teoksen ensimmäistä kertaa ja niitä, jotka ovat esittäneet sen jo monta kertaa.

– Ne, jotka ovat laulaneet vähemmän, joutuvat tekemään enemmän töitä itsekseen.

Viime kesänä Seppo Murto johti Händelin Messias-oratorion Helsingissä Senaatintorilla ja kuorossa oli noin tuhat laulajaa.

– Maailmalla oratoriota on esitetty jopa monen tuhannen laulajan voimin, mutta olen kuullut myös kvartetin esittämän version ja sekin toimii.

Oratorion librettona ovat pääsääntöisesti Vanhasta Testamentista poimitut Raamatun tekstit. Librettoon on valittu jakeita, joissa painotetaan kristinuskon erityisiä ydinkohtia.

Koska teksti koostuu vain raamatullisista teksteistä, teoksessa ei ole erillisiä kertojahahmoja toisin kuin Händelin useimmissa oratorioissa.

Libreton ensimmäisessä osassa käsitellään ensin Messiasta koskevia ennustuksia, sitten hänen syntymäänsä ja lopuksi hänen tekemiään ihmeitä.

Toisessa osassa kuvataan messiaan ristinkuolemaa, ylösnousemusta, evankeliumin julistusta sekä maailman reaktiota sanomaan.

Teoksen kolmas ja viimeinen osa käsittelee tuomiopäivää sekä kuoleman ja synnin voittamista.

Teoksen tunnetuin kohta on toisen osan päättävä ”halleluja”-kuoro, joka on taidemusiikin historian tunnetuimpia sävelmiä. Se esitetään usein myös erillisenä.

Vaikka teos sävellettiin alun perin esitettäväksi pääsiäisenä, sitä esitetään nykyään erityisesti adventin aikana. Teoksesta saatetaan myös esittää ajankohtaan sopivia osia adventin tai pääsiäisen aikaan.

Messias-oratorio

Händelin Messias-oratorio kuullaan Espoonlahden kirkossa 23.3. kello 18 ja Helsingin tuomiokirkossa 25.3. kello 18.

Teoksen kesto on yhteensä noin 140 minuuttia.

Solisteina laulavat Inka Kinnunen (sopraano) ja Laura Murto (sopraano) Katariina Heikkilä (altto) Heikki Rainio (tenori) ja Elja Puukko (baritoni).

Kuoroina Navichorus ja Viva-Vox kamarikuorot sekä Helsingin oratorio-orkesteri.

Kapellimestarina Seppo Murto.

Liput 20/15 tuntia ennen ovelta sekä www.lippu.fi.

Händel sävelsi Messias-oratorion vuonna 1741.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu