Puheenaihe

Täällä on Suomen liikenteen hermokeskus: Kymmenet ruudut välittävät kuvaa ja tietoa – "Säästetään jopa 20 ihmishenkeä vuodessa"

LIIKENNE Liikenneviraston liikenteenohjausyksikön päällikkö Sami Luoma tietää: Suomessa on vähän ruuhkia.

Pasilan tieliikennekeskuksesta ohjataan myös pääkaupunkiseudun ja lähikuntien liikennevaloja Järvenpäähän ja Tuusulaan saakka, yksikön päällikkö Sami Luoma kertoo.

unknown

Jos haluaa tietää, mitä Suomen liikenteessä tapahtuu, vastaus löytyy Liikenneviraston tieliikennekeskuksista. Niitä on neljä: Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Helsingin tieliikennekeskus sijaitsee Pasilan virastotalon uumenissa. Valvomo on täynnä muun muassa teiden varsilta kamerakuvaa välittäviä monitoreja, joita päivystäjät tarkkailevat. Ruutuja on kymmeniä. Keskuksesta voidaan esimerkiksi muuttaa vaihtuvia nopeusrajoitusopasteita ja sulkea tunneleita tai kaistoja.

– Pasilan liikenteenhallintakeskuksessa on myös Helsingin raitiovaunujen ohjauskeskus, liikennevaloja ohjaava poliisi ja pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen operaattori. Muissakin tieliikennekeskuksissa on viranomaisten edustus, mikä on maailmanlaajuisestikin edistyksellistä ja melko harvinaista, Liikenneviraston Tieliikenteen ohjaus -yksikön päällikkö Sami Luoma kertoo.

Tieliikennekeskusten päätehtävänä on yksinkertaisesti liikenteenhallinta. Se tarkoittaa muun muassa ajantasaisen tiedon tuottamista, liikentennetiedottamista ja häiriönhallintaa, joiden tavoitteena on liikenneturvallisuuden edistämminen ja matka-aikojen ennakoitavuuden parantaminen.

– Tieliikenteen ohjauksella pystytään saamaan merkittäviä aikasäästöjä ja liikenneturvallisuusparannuksia. Uskallan sanoa, että koko liikennekeskustoiminnalla voisaan vuositasolla säästää liikenteessä jopa parikymmentä ihmishenkeä, Luoma toteaa.

Liikennevirasto tarjoaa keräämäänsä reaaliaikaista liikennetietoa kaikille tienkäyttäjille Liikennetilanne-palvelussa, joka laajeni tänä vuonna välittämään informaatiota viimeisimmistä tieosuuksille tehdyistä hoitotoimenpiteistä. Tieliikennekeskusten liikennepäivystäjät vastaavat Tienkäyttäjän linjalle (0200-2100) tuleviin puheluihin.

Suomi on suuri maa, jossa risteilee 78 000 kilometriä valtion väyliä. Suomalaiset tekivät toissa vuonna eri välineillä 5,1 miljardia matkaa, joilla liikuttiin 76 miljardia kilometriä. Lähes puolet käyttää matkoihin henkilöautoa.

Pääteiden liikenne kasvaa koko ajan. Viime vuonna kasvu oli hieman yli kaksi prosenttia.

Sami Luoman mielestä Suomessa on enemmän liikenteen jonoontumista kuin pahoja ruuhkia.

– Ruuhka on subjektiivinen käsite. Toki niitä on jonkin verran, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin Keski-Euroopassa.

– Normaalisti maanteillä on pahimmat ruuhkat juhannusliikenteessä. Silloin liikenteen määrä on kaksinkertainen joululiikenteeseen verrattuna.

Sami Luoman mukaan liikenteenhallinnnan keinoilla voidaan avittaa matkantekoa, mutta paljon riippuu myös ihmisten omista valinnoista.

– Jos riittävä määrä ihmisiä lähtisi arkisin liikkeelle kaksi tuntia aikaisemmin tai myöhemmin niin, että piikki jakautuu tasaisemmin, liikkumisen aikakustannukset pienenisivät paljon aamuisin ja iltaisin.

Liikenne on niin olennainen osa yhteiskuntaa, että siitä on tullut myös viihdettä. Jotkut median liikenneohjelmat ovat muodostuneet käsitteiksi. Viestinnällä on myös merkitystä.

– Kun pääkaupunkiseudulla oli lakkotilanteita, joissa joukkoliikennekapasiteettia oli pois käytöstä, tiedotimme etukäteen voimakkaasti, että jääkää kotiin etätöihin tai ajastakaa lähtemistä. Sen seurauksena liikennettä oli jopa normaalia arkipäivää vähemmän. Jos 200 000 junamatkustajaa lähtee liikkeelle henkilöautoilla, ne eivät kaikki mahdu kaduille ja maanteille, Luoma toteaa.

Liikenne muuttuu koko ajan älykkäämmäksi, mutta Suomen vanha autokanta hidastaa uusien teknologioiden käyttöön ottoa.

Viime vuonna tuhatkunta autoilijaa osallistui Liikenneviraston ja Trafin kokeiluun, jossa matkapuhelinsovelluksella välitettiin ja vastaanotettiin tietoa mahdollisista liikenneturvallisuutta heikentävistä olosuhteista.

– Autojen ja infran väliseen kommunikaatioon on jo olemassa teknologiaa. Uskon, että se yleistyy lähivuosina merkittävästi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu