Puheenaihe

Uusi henkilöjunayhteys Uudellemaalle jo 2026? Kerava ja Sipoo haluavat öljyradan käyttöön – "Vaatisi vain pienen investoinnin"

Keravan Ahjoon tulisi yksi Kerava-Nikkilä-henkilöliikenteen juna-asema. Kuva on vuodelta 2010. Ahjon radanvarsi on kasvanut sittemmin paljon.

sauvo.jylha@lehtiyhtyma.fi

Kerava ja Sipoo haluavat avata kuntien välillä kulkevan öljyradan henkilöjunaliikenteelle.

Halu ei ole uusi, mutta nyt kunnat lobbaavat asian eteen aiempaa leveämmin hartein.

Kerava ja Sipoo päättivät tiistaina perustaa hankkeelle yhteisen poliittisen ohjausryhmän. Sen tiukkana tavoitteena on saada ratahanketta koskevat päätökset valtion kanssa tehtyä vielä tämän valtuustokauden aikana eli viimeistään vuoden 2021 aikana.

– Silloin junaliikenne voisi optimistisimmillaan alkaa 2025–2026 ja viimeistään 2030-luvun alussa, Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas sanoo.

10 kilometrin pituinen ratainvestointi maksaisi 30 miljoonaa euroa."

Matkustajaliikenteen aloittaminen 10 kilometrin pituisella Kerava–Nikkilä-rataosuudella vaatii arviolta 30 miljoonan euron kertainvestoinnin.

– Se on ratainvestoinniksi pieni. Tavallisestihan ratainvestoinnit mitataan miljardeissa, Grannas huomauttaa.

HSL selvitti Kerava–Nikkilä henkilöliikenteen kannattavuutta viimeksi vuonna 2015. Lopputulos oli, ettei liikennöinti kannata, ei ainakaan ennen vuotta 2040.

Nyt tilanne on toinen, Grannas sanoo. Siihen on monta syytä kuten Keravan ja Sipoon väestönkasvu, joka on voimakkaampaa tulevina vuosina kuin mitä tilastot nyt näyttävät.

– Tilastokeskuksen väestöennusteet laahaavat aika paljon perässä, Grannas sanoo.

Toinen merkittävä syy Sipoon ja Keravan ratahankkeelle on aikataulussa. Kunnat eivät lobbaa hanketta sattumalta juuri nyt. Lähijunaliikenne avautuu kilpailulle vuonna 2021.

– (VR:n) tilalle voi tulla toinen yrittäjä, jolla on kokonaan toinen bisneslogiikka, Grannas huomauttaa.

Öljyradalle tulisi asemat Ahjoon, Talmaan ja Nikkilään – eli alueille, joita Kerava ja Sipoo pyrkivätkin kasvattamaan. Asemat tukisivat entisestään alueiden kasvua ja siten myös junaliikenteen kannattavuuden kasvua.

Sipoolle ratahanke on Keravaakin kriittisempi Talman ja Nikkilän kehittämisen vuoksi. Sipoo selvittää siksi valmiutta rahoittaa hanketta etupainotteisesti kunnan kassasta, Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas kertoo.

Ajoittain keskenään kärhämöineetkin naapurit Kerava ja Sipoo ajavat raidehanketta yhdessä nyt sekä Uudenmaan maakuntakaavaan että Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen ensi vuonna valmistuvaan suunnitelmaan. Valtiokin on saatava mukaan, sillä monet ratahankkeen kustannuksista lankeaisivat suoraan sen maksettavaksi.

Tästä on kyse

Sipoo ja Kerava ajavat Kerava–Nikkilä henkilöjunaliikennettä poliittisessa ohjausryhmässä, johon kuuluvat kuntien hallitusten ja valtuustojen puheenjohtajat.

Vetovastuussa on Sipoo, joka on listannut asian kärkihankkeisiinsa.

Ohjausryhmällä on aikaa saada tuloksia valtuustokauden loppuun eli kesään 2021.

HSL:n lähijunaliikenne avautuu kilpailulle kesällä 2021.

Henkilöjunaliikenne Ahjosta Nikkilään voisi alkaa ehkä jo vuonna 2025–2026, viimeistään 2030 alussa, arvioi Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu