Puheenaihe

Kone säveltää shoppailusoundit helsinkiläiseen kauppakeskukseen – "En pysty käsittämään, että äänillä ihminen saataisiin kuluttamaan enemmän"

KAMPPI Kauppakeskuksen kaiuttimista ei enää kajahtele tavanomaista taustamusiikkia.

Pekka Halosen akatemiassa opiskelevat Linnea Nikkola, Pauliina Maunula ja Joonas Törnström keskittyvät kuuntelemaan koneen säveltämää uutta äänimaisemaa kauppakeskus Kampissa.

Jussi Vehkasalo

Anna Surakka höristää korviaan kauppakeskus Kampissa.

– Tämä on tällaista rauhallisempaa musiikkia. Aamupäivän musiikiksi ihan kiva. Kun menee kauppakeskuskäytävältä liikkeisiin, niin niissä sitten musat soi, hän luonnehtii kuulemaansa.

Kampin kauppakeskuksessa ei enää soi tavallinen taustamusiikki vaan varta vasten suunniteltu äänimaisema, jota ei kuule missään muualla.

Aamupäivällä kaiuttimista kuuluu kaupallisten tiedotteiden välillä rauhallisia jousisoitinten vetoja, rauhallista pianoa ja rumpurytmiä. Kenties ripaus kitaraa?

Liukuportaiden ja kauppakeskuksen ruuhkaisimpien osien luona äänimaisemaa on vaikeampi kuulla, on siirryttävä parempiin paikkoihin kuuntelemaan.

– En kiinnitä kauppakeskuksissa soivaan musaan juurikaan huomiota. Jos joku tuttu biisi tulee, saatan sen huomioida, niin ikään äänimaisemaa hetkeksi kuuntelemaan pysähtynyt Mika kertoo.

– Minäkään en kiinnitä minkäänlaista huomiota kuulutuksiin tai musiikkiin. Jos joku kysyisi minulta minuutti tietyn kuulutuksen jälkeen, että minkä liikkeen mainos se oli, niin en osaisi vastata, Sanna sanoo.

Hän arvelee, että jos kauppakeskuksessa hengailee vaikka tunnin, niin rauhoittava musiikki voi vaikuttaa ostamiseen.

Kampin kauppakeskuksen äänimaisemalla tavoiteellaan myös sitä, että asiakkaat viihtyisivät kauppakeskuksessa pitempään. Ja kenties myyntikin kasvaisi.

– En kyllä oikein pysty käsittämään sitä, että miten ihmisten mieli olisi niin manipuloitavissa, että heidät saataisiin jollain äänimaisemalla kuluttamaan enemmän. Tai sitten täytyy olla sellainen ihminen, joka on tosi manipuloitavissa, arvelee Pauliina Maunula.

Kamppi on ollut helmikuusta alkaen ensimmäinen täysin äänimaisemoitu kauppakeskus Suomessa.

Kampin äänimaisemointi

Räätälöidyn äänimaisemoinnin Kampin kauppakeskukselle suunnitteli ja toteutti Bauer Media. Projektin toteutus on tehty yhteistyössä Mall Voicen kanssa.

Äänimaisemoinnilla tavoitellaan muun muassa asiakasviipymän pidentämistä ja viihtyisyyden lisäämistä.

Äänimaisemaa soitetaan The Ambifier -laitteella, joka säveltää itse ääntä etukäteen määriteltyjen reunaehtojen sisällä. Äänimaisema on Kampissa toistaiseksi samankaltainen aamusta iltaan, versiointikin on mahdollista myöhemmin.

Bauer Median mukaan samalla järjestelmällä on toteutettu äänimaisemointia muun muassa Glasgow’n ja Wienin lentoasemilla, sekä useissa kauppakeskuksissa Britanniassa, Ruotsissa ja Virossa.

Äänimaisemointia on Suomessa aiemmin käytetty esimerkiksi pankeissa, hotelleissa, liikenneasemilla ja lentoasemalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu