Puheenaihe

Työterveyslaitos tekee laajan selvityksen metrokuskien työoloista – alkuvuodesta paljon liikennehäiriöitä

METROLIIKENNE Tammi–maaliskuun aikana HKL:ltä irtisanoutui yhteensä kahdeksan metronkuljettajaa. Metroliikenteessä oli alkuvuodesta poikkeuksellisen paljon liikennehäiriöitä.

Työterveyslaitos selvittää parhaillaan metrokuskien olosuhteita.

Minna Airamaa

Työterveyslaitos (TTL) on selvittämässä metrokuljettajien työn kuormittavuutta. Laitos on haastatellut laajaa selvitystä varten useita kymmeniä kuljettajia. Itse selvitys valmistuu myöhemmin.

– Selvittelemme aika ajoin tällaisia asioita. Metro- ja raitionvaununkuljettajia ei ole missään muualla Suomessa. Haastattelemme kuljettajia, jotta saamme asiasta näkemystä, sanoo Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) yksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.

Vastaavanlaisia selvityksiä tehdään muutaman vuoden välein yhteistyössä TTL:n kanssa. Kuukankorven mukaan TTL ei ole etukäteen kertonut, milloin selvitys valmistuu.

Metrokuskien työolot ovat ollee puheenaiheena erityisesti sen jälkeen, kun länsimetron ensimmäinen vaihe valmistui viime vuoden marraskuussa ja metro aloitti liikennöintinsä.

Metroliikenteessä kasaantui viime helmikuun loppuun mennessä poikkeuksellisen paljon liikennehäiriöitä. Tällaisia olivat muun muassa virtakiskon vaurio, häiriö palorullaovessa Ruoholahdessa, ratakiskon katkeaminen, vikatilanne paloliukuovessa Kampissa ja kurottajan tippuminen kiskoilta Mellunmäessä. HKL on selvittänyt kaikkien häiriöiden taustalla olevat syyt.

Virtakiskon vaurion ja ratakiskon katkeamisen taustalla oli kova pakkanen. Muiden häiriöiden syyt olivat toisistaan riippumattomia. Toimenpiteitä vastaavanlaisten häiriöiden ennaltaehkäisemiseksi on käynnistetty ja ne ovat osin valmiit.

Länsimetron lisäksi häiriöiden todennäköisyyttä ja määrää ovat kasvattaneet myös tihentynyt vuoroväli.

– On tärkeää, että työoloja tutkitaan, kun kuljettajien työssä tapahtuu isoja muutoksia, Kuukankorpi toteaa.

Ennen vuoden 2016 elokuuta arkisin ruuhka-aikaan liikenteessä oli yhtäaikaisesti 15 metroa. Nykyisin vastaava määrä on 36.

Länsimetron ykkösvaihe kasvatti rataverkon pituutta 21 kilometristä 35 kilometriin. Liikennemäärän kasvu kasvatti myös häiriöiden todennäköisyyttä ja määrää.

Lyhyempien vuorovälien seurauksena häiriötilanteita syntyy aiempaa helpommin. Häiriöistä palautuminen kestää aiempaa kauemmin, koska pelivaraa on vähemmän.

Ongelmalliseksi on koettu myös uusien M300-junien ohjaamoergonomia.

Junat tilattiin alun perin automaattimetroa varten ilman ohjaamoa. Automaattimetrohankkeen keskeyttämisen jälkeen juniin tehtiin jälkikäteen ohjaamot, joiden ergonomia ei ole optimaalinen. Ergonomiaa on jo parannettu pienin parannuksin.

Tammi–maaliskuun aikana irtisanoutui yhteensä kahdeksan metronkuljettajaa. HKL kouluttaa uusia metrokuljettajia, jotta määrä saadaan vastaamaan länsimetron kuljettajatarvetta.

Liikennelaitoksen johtokunta (HKL) antaa torstaina lausuntonsa kaupunginhallitukselle Pia Kopran valtuustoaloitteesta koskien metrojen häiriöitä ja kuljettajien työoloja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Nuoret naiset aloittivat Helsingin parjatuimmassa työssä metrossa – "Etuna tässä on itsenäisyys"7.4.2018 13.05
Jo 16 kuljettajaa irtisanoutunut metrosta – Ex-pomo tylyttää HKL:ää ammattilehdessä: "Tilanne ei ole normaali"15.3.2018 10.20
1,2 miljardin länsimetro hämmästytti työntekijät – Lehti: Pissalla pitää käydä pusikossa23.11.2017 15.32
Länsimetron ruuhkat: HSL taipumassa suoriin bussilinjoihin – 2,5 minuutin vuoroväli uhkaa jäädä haaveeksi30.4.2018 06.05
Metroliikenteen vuoroja peruttu – syynä jälleen henkilöstövaje20.4.2018 09.12
HKL kiistää väitteet metron läheltä piti -tilanteista – Helsingissä vaaditaan metron ongelmien perkaamista6.3.2018 19.05
Länsimetron karu vaikutus Espoolle: Ei vedä matkustajia odotetusti – matkakorttimyynti jopa vähentynyt25.4.2018 20.00
Tiheän 2,5 minuutin vuorovälin kokeilu ontui metrossa – "Antaisin tälle arvosanan välttävä plus"5.4.2018 12.26
Metrossa taas poikkeustilanne: Kestää koko aamun – syynä henkilöstövaje26.3.2018 07.23
Tyytyväisyys metron täsmällisyyteen laski – Länsimetro-tutkimus tehdään keväällä11.3.2018 17.35
Tavallista enemmän metronkuljettajia on irtisanoutunut – "HKL tehostaa"20.2.2018 06.45
Länsimetron junissa lisää puutteita – Nyt laitetaan kuljettajien penkitkin uusiksi23.11.2017 17.41

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu