Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Professori tyrmistyi kohtelusta terveysasemalla Helsingissä – "Kellään ei ole vastuuta potilaasta"

Helsinkiläisprofessori on tyrmistynyt saamastaan kohtelusta Kalasataman terveysasemalla. Kuvituskuva.

Päivi Tuovinen / Arkisto

Asiointi Kalasataman uudella terveysasemalla osoittautui suureksi pettymykseksi helsinkiläiselle emeritaprofessorille Liisa Lautamatille. Hän on vastikään muuttanut Tampereelta Helsinkiin ja oli asiakkaana terveysasemalla ensimmäistä kertaa.

Lautamatti oli tilannut lääkäriajan terveysasemalta keskustellakseen terveydentilastaan. Jotta kaikki asiat tulisivat lääkärille kerrotuksi, Lautamatti oli tehnyt kirjallisen selvityksen kroonisista ja akuuteista vaivoistaan.

Lääkäri ilmoitti kuitenkin potilaalle, että hänellä on aikaa vain yhden vaivan käsittelyyn. Lautamatin tekemän luettelon aikaisemmista diagnooseista sekä tämän hetken toiveista lääkäri lukaisi, mutta ei puuttunut siihen.

– Hän ei tehnyt listalta muistiinpanoja koko käynnin aikana, joten siinä mielessä koko lista taisi olla turha, Lautamatti kertoo Helsingin Uutisille.

– Sitä en tiedä, onko kyseessä yhden lääkärin menettelytapa vaiko jostain ylempää tullut ohjeistus potilaan kanssa asioinnista, mutta ei tällainen hyvältä tunnu. Koko ajan oli sellainen olo, että minusta ei olla kiinnostuneita, eikä kukaan kanna terveysasemalla hoitovastuuta. Minulle ei ollut aikaa.

Lautamatti vertaa potilaana oloa käyntiin Tampereen kaupungin terveysasemalla, jossa toimittiin tehokkaasti ja asiakasystävällisesti.

– Minulla oli tiiminä toiminut omahoitaja ja omalääkäri, ja sain helposti pätevää apua. Uskoisin, että pitemmän päälle tämä oli tehokasta toimintaa, koska sain tarpeellisen avun, eikä minun tarvinnut käydä jatkuvasti asemalla, Lautamatti pohtii.

Hän korostaa, että kokemukset helsinkiläisistä terveysasemista perustuvat vain yhteen käyntiin.

– Olen ymmärtänyt, että Helsingissä suunnitellaan lisää tällaisia terveysasemien yhdistämisiä kohti suurempia yksiköitä. Toivon, että niissä täälläkin terveysasemien asiakkaat ja hoitohenkilökunta pääsisivät parempaan yhteyteen, Lautamatti mainitsee.

Lautamatti kirjoitti asiasta aiemmin Helsingin Sanomien mielipideosastoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Aulaopas on uuden terveyskeskuksen henki – "Minullekin tämä on välillä yhtä hepreaa"14.2.2018 06.40
Kalasataman uusi terveysasema avataan työmaiden keskelle – Tuleva käyttäjä kulkuyhteyksistä: "Melkoinen kuilu"20.1.2018 19.25
Helsingin uudelle jättiterveysasemalle etsitään vapaaehtoisia – "Opastavat liikkumaan uudessa keskuksessa"3.1.2018 11.07
"Tutkimukset koskevat koko rakennusta" – Sisäilman vuoksi remontoidulla terveysasemalla oireillaan taas16.3.2018 06.35
Kolme terveysasemaa sulkee ovensa – palvelut löytyvät jatkossa jättikeskuksesta22.11.2017 07.35
Vuosaaren terveysaseman tilanne kirvoittaa mielipiteitä – "Lääkärille pääsyn päättää hoitaja"23.9.2017 11.25

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu