Puheenaihe

"EZ10 ei osaa väistää odottamattomia esteitä" – Robottibusseilla riittää vielä oppimista

AUTOMAATIO   Kuskiton laite kaipaa lisää liikenneälyä ja ympäristön ymmärtämistä.

Robottibussin operaattori Eetu Heikkinen ja Metropolian älyliikenteen projektipäällikkö Oscar Nissin sekä Easymilen EZ10-robottibussi.

Jussi Vehkasalo

Suvilahden kulttuurikeskuksen alueella liikkuu ranskalaisen Easymilen EZ10 -robottibussi.

Robottibussien teknologia vaatii vielä kehittämistä.

– Esteen väistämisominaisuus olisi hyvä lisä. Myös nopeutta olisi oltava enemmän ja laitteella pitäisi olla liikenneälyä, eli sen pitäisi ymmärtää erilaisia liikennetilanteita sekä esimerkiksi liikennemerkkejä ja -valoja, sanoo Metropolia-ammattikorkeakoulun älyliikenteen projektipäällikkö Oscar Nissin.

Nopeus on nyt hidas siksi, että kokeiluvaiheessa mennään turvallisuusnäkökohdat edellä.

– Kyllä tämä on teknisesti lopulta aika simppeli laite.

Metropolian, Forum Virium Helsingin ja muiden yhteistyökumppaneiden robottibusseihin liittyvälle Sohjoa-projektille on liisattuna kaksi Easymilea. Liisaussopimus on päättymässä ja robottibussit lähtevät muualle maailmalle.

Liisatut Easymilet ovat hieman vanhempaa sukupolvea, uudemmissa robottibusseissa on parannuksia entisiin.

– Suvilahdessa EZ10:n kyytiin mahtuu kahdeksan matkustajaa ja operaattori.

Aivan itsekseen robottibussia ei päästetä matkaa tekemään, mukana on tarvittaessa puikkoihin tarttuva operaattori. Ongelmia aiheutuu siitä, että robottibussin ennalta määritellylle reitille pysäköi joku vieras ajoneuvo.

– EZ10 ei osaa väistää odottamattomia esteitä, vaan se pysähtyy sellaisen havaitessaan riittävän etäisyyden päähän, Nissin jatkaa.

Ajoneuvoa ohjaavat lasertutkat. Katolla oleva laatikko skannaa liikkumisympäristön rakennukset ja käyttää niitä kiintopisteinä reitillä. Myös satelliittipaikannusjärjestelmä gps on apuna.

– Skannausvaiheessa robottibussia ajetaan, ja kun kaikki on valmista, kulkee tämä ennalta annetun reitin mukaan.

Robottibussit

Metropolian, Forum Virium Helsingin ja muiden yhteistyökumppaneiden Sohjoa-projektissa on opittu, että pienet, sähkökäyttöiset automaattibussit sopivat logistisesti ja taloudellisesti joukkoliikenteen täydentämiselle, jos niiden tekniikka kehittyy vielä.

Nyt käytössä olevat robottibussit soveltuvat rakennetuille, vähän liikennöidyille alueille. Eivät siis aivan ydinkeskustaan tai vehreille alueille, joissa ei ole kiinteitä rakennelmia.

Ilmaisia robottiautokyytejä on tarjolla Suvilahdessa toukokuun lopulle asti, ajoaikataulut löytyvät Twitteristä: @automatedbusFI.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Robottibussi aloitti uudella reitillä Helsingissä – toinen linja starttaa kesällä29.4.2018 10.20
Robottibussi ilmestyy Helsingin kaduille kesällä – äänestys bussin ulkoasusta käynnissä1.4.2018 09.51
Liikenteen mullistavaa robottibussia kehitetään lähiön kaduilla – "Nyt on vallankumous menossa"13.5.2018 08.45
Kuskittomat bussit aloittivat Hernesaarenrannassa – entä miten sujui ruutuun parkkeeraaminen?16.8.2016 16.48
Suomen ensimmäiset kuskittomat bussit liikenteeseen tiistaina – täällä voit hypätä kyytiin15.8.2016 14.47

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu