Puheenaihe

Kalasataman terveysaseman itsekseen puhuva ja 55 000 euroa maksanut robotti ärsyttää – ensin avautui professori, nyt psykoterapeutti Hesarissa

Osa Kalasataman terveysaseman potilaista pitää itsekseen puhuvaa terveysrobottia kuta kuinkin turhana hankintana.

Päivi Tuovinen / Arkisto

Kalasataman terveysasemalle hankittu uusi palvelurobotti ärsyttää asemalla käyviä potilaita. Robotin hyödyttömyydestä avautuu Helsingin Sanomissa psykoterapeutti, jonka mukaan laite on tarpeeton ja huippukallis.

Robotin hinta on 55 000 euroa ja lisäksi tulevat yli tuhannen euron kuukausittaiset käyttökustannukset.

– Kalliilla ostettu palvelurobotti ei palvele ketään. Aina käydessäni se on seinän vieressä ja puhuu jatkuvasti itsekseen. Kenenkään en ole nähnyt käyttävän sen palveluja. Robotin kustannuksilla olisi voitu palkata useita työttömiä asiakaspalvelutehtäviin, kritisoi helsinkiläinen psykoterapeutti Tuula Nurmi.

Kalasataman terveysasemalla on hänen mukaansa useita muitakin puutteita.

En ole saanut selville, mitä hyvinvointia sieltä saa."

– Asiakkaan kannalta suurin virhe on siinä, etteivät lääkärit ole omissa huoneissaan. Oma lääkärini joutui kuljettamaan osan tarvittavista välineistä matkalaukussa, jota hän sitten kaiveli kesken vastaanoton. Koska huoneessa ei ollut tarvittavia välineitä, edellisellä käynnilläni hän joutui hakemaan niitä kolme kertaa muualta, psykoterapeutti paljastaa.

– Näinkö vähän Helsinki arvostaa terveyskeskuslääkäreitä? Kalasataman kutsuminen hyvinvointikeskukseksi herättää kysymyksiä. En vielä ole saanut selville, mitä hyvinvointia sieltä saa. Itse olen saanut lähinnä pahoinvointia.

Samaisen terveysaseman ongelmiin on aiemmin puuttunut myös emeritaprofessori Liisa Lautamatti, joka pettyi ensimmäiseen asiakaskäyntiinsä asemalla.

Lautamatti arvioi, ettei kukaan ottanut Kalasatamassa kokonaisvastuusta potiilasta.

Lautamatti oli tilannut lääkäriajan terveysasemalta keskustellakseen terveydentilastaan. Jotta kaikki asiat tulisivat lääkärille kerrotuksi, Lautamatti oli tehnyt kirjallisen selvityksen kroonisista ja akuuteista vaivoistaan.

Lääkäri ilmoitti kuitenkin potilaalle, että hänellä on aikaa vain yhden vaivan käsittelyyn. Lautamatin tekemän luettelon aikaisemmista diagnooseista sekä tämän hetken toiveista lääkäri lukaisi, mutta ei puuttunut siihen.

– Lääkäri ei tehnyt listalta muistiinpanoja koko käynnin aikana, joten siinä mielessä koko lista taisi olla turha, Lautamatti kertoi viime viikolla Helsingin Uutisille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Professori tyrmistyi kohtelusta terveysasemalla Helsingissä – "Kellään ei ole vastuuta potilaasta"10.5.2018 08.30
Kalasataman uusi terveysasema avataan työmaiden keskelle – Tuleva käyttäjä kulkuyhteyksistä: "Melkoinen kuilu"20.1.2018 19.25

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu