Paikalliset

Pelisuunnittelija puurtaa pitkää päivää

Pelimiehet ja -nainen valloillaan! Pelituotantofirma Housemarquen konseptitaiteilija Anniina Reimi-Orsa, tuottaja Sami Koistinen ja konseptitaiteilija Mikko Eerola tietävät, kuinka hyvä tietokonepeli syntyy. Yhden pelin kehittelyyn uppoaa jopa pari vuotta.

Else Kyhälä

Kun kännykän tai tietokoneen näytöllä kieppuu lumilautailija, joukko asteroideja tai parvellinen karvaisia Furmins-hahmoja, on asialla ollut pelisuunnittelija. Vetävä ja koukuttava peli ei koskaan synny tyhjästä.

Suomen vanhimman pelituotantofirman, helsinkiläisen Housemarquen tuottaja Sami Koistinen, 35, tietää, että suunnittelutyö vaatii pitkää pinnaa. Hän on koko maan mittakaavassa alalla pisimpään työskennelleitä pelinkehittäjiä.

– Tämä on varmaankin Suomen väärin ymmärretyin ammatti. Moni nuori luulee, että jos on hyvä pelaaja, pystyy myös automaattisesti luomaan upeita pelejä. Aivan virhekäsitys, tähdentää Koistinen.

– Pelisuunnittelijan työ on etupäässä käsityöläisen hommaa. Toki taiteellista silmää vaaditaan, mutta minä kyllä vertaisin tätä renessanssikirkkojen rakentamiseen. Molemmissa vaaditaan ammattilaisia, jotka osaavat toimia yhdessä. Muuten tulee rumaa jälkeä.

Pelien suunnittelu voi lähteä liikkeelle melkeinpä mistä tahansa, esimerkiksi hyvästä hahmosta, tai nerokkaasta pelimekaanisesta ideasta.

– Koskaan ei tiedä, keneltä tulee peliin se loistavin idea. Sen heittäjä voi olla vaikka työpaikan kahvinkeittäjä, naurahtaa Koistinen.

Pelisuunnittelijan päivä venyy usein 10–12-tuntiseksi. Työhön vaaditaan jopa hyvää anatomiaa.

– Moni melkeinpä asuu työpaikallaan. Toisinaan huvittaa, kun katselee meitä pelien suunnittelijoita: istua röhnötetään jalat pöydällä ja selkäranka luonnottomalla mutkalla. Lääkärit ovat varmaan aivan kauhuissaan.

Tietokonepeleistä ei tule toimivia, jos niitä ei taustoiteta toimiviksi. Vaikka pelien rahallinen tuotto on elintärkeää, designtyön pitää joka tapauksessa olla kunnossa.

– Ilman hyvää designia pelit eivät yksinkertaisesti myy. Maailmalla on tuhansia pelejä, joissa on loistava idea, mutta niitä ei ole osattu toteuttaa vetäviksi. Ne jäävät armotta pölyttymään, pahoittelee Koistinen.

Housemarquessa on luotu 17 vuoden aikana suuri määrä tietokonepelejä.

Monelle pelifanille ovat tuttuja esimerkiksi Outland, Dead Nation ja Super Stardust HD.

– Pelien suosio on minulle yhä vieläkin aikamoinen arvoitus. Oikeastaan koskaan ei voi tietää, mikä peli lähtee vetämään ja mikä ei. Riski on kuitenkin aina otettava, arvioi Koistinen.

Koulutusta pelialalle ei vielä juurikaan ole. Aalto-yliopisto on vastikään käynnistänyt pelisuunnittelukoulutuksen englanninkielisen maisteriohjelman.

– Ehdoton valtaosa pelintekijöistä on vailla muodollista koulutusta. Moni on minun laillani täysin itseoppineita.

– Sitä en osaa sanoa, mihin suuntaan suunnittelukoulutus Suomessa kehittyy. Tuntuu siltä, että pelit kehittyvät niin nopeasti, että perinteiset koulutusmuodot eivät aina pysy perässä, pohtii Koistinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu