Puheenaihe

Kaikki tietävät, että 50-vuotiaat naiset ovat shoppailun ykkösiä – mutta yllätytkö muotivaatteiden toiseksi suurimmasta ostajaryhmästä?

Miesten vaatteet ovat usein kalliimpia kuin naisten vaatteet.

Pekka Salonen

Miehet käyttävät yhä enemmän rahaa vaatteiden ostoon. Globaali ilmiö näkyy Kaupan liiton selvityksen mukaan myös Suomessa.

Miestenvaatteiden kasvavista markkinoista huolimatta 57 prosenttia suomalaisista muodin kuluttajista on naisia, ja suurin kuluttajaryhmä on yli 50-vuotiaat naiset. Toiseksi suurin ryhmä on yli 50-vuotiaat miehet. Nuoria herroja vaateshoppailu ei niinkään kiinnosta. Pienimmät asiakasryhmät ovat alle 25-vuotiaat ja alle 35-vuotiaat miehet.

Miestenvaatteet ovat usein myös kalliimpia kuin naisten, joten kilpailu niissä houkuttelee. Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaisten ostamat miestenvaatteet ovat noin 24 prosenttia kalliimpia kuin naisten. Urheilu- ja ulkoiluvaatteissa hintaero on noin 15 prosenttia ja kengissä 11 prosenttia.

Kaupan liiton selvitys perustuu Tilastokeskuksen ja Statistan Consumer Market Outlookin tilastoihin sekä erillisen kuluttajatutkimukseen, johon kerättiin tietoa 2 032 yli 15-vuotiaalta mannersuomalaiselta maalis–huhtikuussa 2018.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu