Makumaailma

Koska Suomeen saadaan olut- ja makkarajäätelö? – Nyt puhuu helsinkiläinen jäätelömestari

Ensi kesän uutuusjäätelöiden makuina voisivat olla esimerkiksi keskiolut tai grillimakkara. – Kuvan jäätelö ei liity tapaukseen. 

Katja Saarikko / arkisto

Suomen on vallannut vuosi toisensa jälkeen runsastuva jäätelötarjonta: lukuisat valmistajat puskevat nyt kauppoihin mitä erilaisimpia jäätelömakuja. Uutuusmakujen toivotaan valloittavan asiakkaiden sydämet – ja saamaan heidät himoitsemaan uutta tuotetta.

Esimerkiksi Valio lanseerasi alkuvuodesta jäätelöaltaisiin koko joukon erikoisia uutuusmakuja: porkkanakakku, mansikka-basilika, salmiakki-chili ja mustikka-ruis.

Helsingin Kauppiaat on puolestaan tuonut esimerkin yllättävistä mauista, joiden kanssa jäätelö sopii erinomaisesti. HK:n kotisivuilla tarjotaan suomalaisille reseptiä, jossa jäätelöön on yhdistetty rapeaa pekonia.

Helsingin Kontulassa viitisen vuotta kylmiä herkkuja valmistaneen Kolmen Kaverin Jäätelön toimitusjohtaja Heikki Huotari paljastaa yllättävän tosiasian: esimerkiksi olut-, makkara- ja Koskenkorva-jäätelöt ovat täysin kelvollisia tuotteita vaikkapa kesän 2019 hittijäätelöiksi.

– Jäätelöitä tehtäessä ei oikeastaan ole olemassa ruoka-ainetta, jota ei voisi yhdistää jäätelöihin. Se toki pitää muistaa, että kun jäätelössä on runsaasti kermaa, silloin makujen kanssa pitää olla tarkkana – muutoin jäätelöstä voi tulla tunkkaista, eikä sellaista kukaan halua, Huotari kertoo.

Tänä keväänä myös turkulainen Bad Santa -yritys alkaa valmistaa alkoholipitoista liköörijäätelöä. Tuote sai valmistus- ja vientiluvan maaliskuussa voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä.

Jäätelössä on alkoholia 3,8–4,7 prosenttia makuvaihtoehdosta riippuen. Se on siis yhtä vahvaa kuin yleisimmät kaupassa myytävät siiderit ja oluet. Eri makuina on salmiakkilakritsi, päärynä, hunajarommi ja viskikahvi.

Huotarin pikkutehtaassa Kontulassa on kokeiltu valmistaa pienissä erissä muun muassa shamppanja- ja kuohuviinijäätelöitä. Olut- ja viinajäätelötkin onnistuvat – makunsa puolesta.

– Lisäksi tiedetään, että alkoholin jäätymispiste on erilainen kuin jäätelöllä. Jos jätski maustettaisiin oluella, jäisi nähtäväksi se, miten jäätelö pystyisi kasassa -18 asteessa, Huotari pohtii.

Suomalaiset eivät Huotarin mukaan ole makutottumuksiltaan mitenkään konservatiivisia, päin vastoin.

– Aivan selvästi uusia makuja halutaan heti kokeilla. Jos asiakkaat pitävät niistä, uutuutta ostetaan heti perään lisää ja näin on tottumus luotu. Oudompaakin jäätelömakua asiakas kokeilee parikin kertaa ennen kuin siirtyy takaisin tuttuun makuun.

Huotari paljastaa, että uusia makuja testataan Kontulassa kaiken aikaa.

– Me ideoimme jatkuvasti uusia makuja, joita voisimme ottaa mukaan tuotantoon. Aluksi on mukana kymmenenkin uutuutta, joista karsitaan puolet – ja niistä ehkä yksi lähtee kohti tuotantoa, Huotari valaisee.

– Ensimmäinen koe-erä on vain puolisen litraa ja jos se vaikuttaa kehittämiskelpoiselta maulta, seuraava erä on suurempi, kunnes ollaankin jo valmiissa tuotantoerässä.

Kaikkein tärkeintä uusien makujen kehittelyssä on se, että jäätelö on raikasta ja miellyttävää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Oikein tällaisia kinuskisilmiä" – tämän kesän uutuusjäätelö hurmasi testaajat5.5.2018 10.15
Nyt tämäkin on laillista: Viinaa sisältävän jäätelön vahvuus on jopa 4,7%28.3.2018 13.41
Kirjoittaisitko sinä rakkauskirjeitä jäätelölle? – Nämä 6 uutuusjätskiä marssivat pian kauppoihin6.2.2018 17.28
Mansikka-basilika ja mustikka-ruis – Valio palaa jäätelömarkkinoille erikoisilla yhdistelmillä26.1.2018 09.52
Näin syntyy rasvaista ja proteiinipitoista herkkua jäätelöpajassa – "Ei höttöjäätelöä"2.7.2017 19.25

Etusivulla nyt

Uusimmat: Makumaailma

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu