Puheenaihe

VR ja ministeriö sopivat jatkosta: Näin etenee junien henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle

VR ja liikenne- ja viestintäministeriö perustavat kalustoyhtiön, johon siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettävät Sm2- ja Sm4-junat.

Armi Suojanen

VR-yhtymä ja liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) ovat sopineet jatkosta rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisessa. Ne ovat laatineet tarkennetun suunnitelman siitä, miten kilpailun avaamisessa edetään.

LVM:n mukaan etenemissuunnitelma tarkentaa talouspoliittisen ministerivaliokunnan aiemmin tekemiä linjauksia.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan ensi vuosikymmenellä. Silloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita.

VR:n ja LVM:n etenemissuunnitelman mukaan rautateiden kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä. Tavoitteena on, että kilpailutettu liikennöinti alkaisi kesäkuussa 2022.

Lisäksi VR ja LVM perustavat kalustoyhtiön sekä kiinteistöyhtiön erityistehtäväyhtiöiksi LVM:n omistajaohjaukseen. Päämääränä on, että perustettavat yhtiöt olisivat toiminnassa viimeistään kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Kalustoyhtiöön siirretään kaikki Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettävät Sm2- ja Sm4-junat, sekä kaluston varaosat ja erikseen määritellyt erityistyökalut. Kalustoyhtiö aloittaa myös uuden taajamaliikennekaluston hankinnan valmistelut.

Kiinteistöyhtiöön taas siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteen liikennöinnin kannalta välttämättömät kiinteistöt, kuten VR:n omistamat Helsingin varikon rakennukset ja niihin sisältyvät kiinteät laitteet sekä Etelä-Suomen taajamaliikenteen liikennealueella sijaitsevat VR-Yhtymän omistamat asemarakennukset määräaloina. Näitä rakennuksia ovat muun muassa Hyvinkään ja Jokelan asemarakennukset sekä Keravan, Järvenpään ja Riihimäen rautatieasemat.

VR:lle jää kiinteistökehityskohteena Helsingin rautatieasema, jonka omistuksesta VR luopuu markkinaehtoisesti.

Suunnitelman mukaan VR yhtiöittää koko kaluston kunnossapitotoimintonsa erilliseen kunnossapitoyhtiöön VR-konsernin sisällä.

Yhtiöön siirretään tarvittava kunnossapitohenkilöstö sekä kaluston kunnossapitoon tarvittavat varaosat, koneet ja laitteet. VR luopuu yhtiön omistuksesta markkinaehtoisesti ennen kilpailutetun liikenteen aloittamista.

Lisäksi VR luovuttaa LVM:lle kaikki kilpailun järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot, jotka voivat liittyä esimerkiksi liikenteen volyymeihin, kalustoon tai henkilöstöön.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

VR alensi lippujen hintoja – yhä useampi haluaa matkustaa nyt junalla30.5.2018 08.55
"Puolitoista tuntia Viipuriin" – junaliikenteen avaaminen kilpailulle mahdollistaa uuden Venäjän-reitin13.8.2017 21.00
Uutispommi 2 400 työntekijälle – Demokraatti: Berner aikoo yksityistää VR:n henkilöliikenteen1.10.2015 12.47

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu