Puheenaihe

Näin köpelösti käy pikkupaikkakunnilla, kun taksiliikenne vapautuu – "Pitää toimia päiviä etukäteen"

Kuvituskuva

Toni Forssell / arkisto

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen ennustaa, että asiakkaita metsästävien taksien määrät Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa, lentokentällä ja kauppakeskuksissa kasvavat huomattavasti, kun taksiliikenne vapautetaan säätelystä heinäkuussa

Sen sijaan pienistä kunnista taksit vähenevät, eikä autoja löydy iltaisin ja viikonloppuisin.

– Matka pitää tilata useita päiviä etukäteen. Näin on käynyt Ruotsissa. 

Uuden taksilain tavoitteena on alentaa matkojen hintoja ja lisätä taksien käyttöä osana arkista liikkumista. Pentikäisen mielestä jää nähtäväksi, kasvaako markkina ja miten kuljettajat pysyvät matalapalkka-alalla.

Verottajan näkökulmasta uusi laki on haasteellinen. Muualla maailmassa on yleistä, että taksi on maksettava käteisellä, koska korttimaksusta joutuisi maksamaan veroja.

Pentikäinen myöntää, että taksimatkat saattavat halventua, jos markkinoille tulee toimijoita, jotka eivät maksa veroja.

– Mutta säännöt eivät silloin ole kaikille samat.

Taxi Uusimaan toimitusjohtaja Kim Kuhlberg ja Taxi Uusimaan hallituksen puheenjohtaja Lars Salomaa arvioivat, että keskisuurissa kaupungeissa kuten esimerkiksi Porvoossa nähdään loppukesästä lähtien uusia toimijoita, kilpailun laajuutta on kuitenkin vaikea arvioida.

Porvoon seudun yrittäjät odottavat miten käy vammaispalvelulain kuljetusten kanssa, pääsevätkö myös kaikki muut uusmaalaiset yrittäjät ajamaan näitä kyytejä. 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Taksipomo: Viro ja Ruotsi jäävät taakse, kun Suomi mullistaa taksimarkkinat – "Laissa uskotaan vähän naivisti ihmisen rehellisyyteen"14.6.2018 06.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu