Liikenne

Koeajo: Kia Stinger on kuin viettelysten vaunu – sokerina pohjalla 75 000 euroa maksava 3,3 litran ja 370 hv:n tuplaturbo-V6

Kia Stinger on lähes viisimetrinen järkäle, jossa on pitkä keula ja coupémainen takaosa.

Jyrki Hämäläinen

Takaluukku aukeaa ylös asti. Tuplapakoputket antavat ärjyä ilmettä.

Jyrki Hämäläinen

Sisätilojen yleisilme on tyylikäs. Kojelaudan keskellä oleva näyttö on kiinteä. Autoa hallitaan perinteisillä käyttökytkimillä, joita on kohtalaisen runsaasti.

Jyrki Hämäläinen

Mittaristo on upotettu syvälle kojelautaan. Ratti istuu hyvin käteen.

Jyrki Hämäläinen

Kian huippu-uutuus Stinger herättää kanssaihmisissä poikkeuksellisen suurta ja vieläpä hyväntahtoista mielenkiintoa. Autolle nostettiin peukaloita, todettiin että onpa Kia tehnyt hyvännäköisen auton ja kyseltiin, onko se tosiaan Kia – kadun varressa asia tarkastettiin monta kertaa takaluukusta.

Profiilin ja imagon nosto lieneekin päällimmäinen syy, miksi Kia on lähtenyt kilvoittelemaan omalla tuotteellaan segmentissä, joka on ollut vahvasti saksalaisten premium-merkkien hallinnassa.

Saksassa auto onkin herättänyt suurta huomiota ei vähiten siksi, että se on pitkälti suunniteltu ja muotoiltu siellä. Rahoistaan tarkat saksalaiset ovat ihmetelleet Kian hintaa: miten auto voi maksaa niin vähän ja sisältää vakiona lähes kaiken, mistä oman maan valmistajille pitää maksaa itsensä kipeäksi. Saksalaisessa mediassa Stinger on pantu vastakkain esimerkiksi Audi S5:n, BMW Gran Coupén ja jopa Porsche Panamera 4:n kanssa.

Stinger on saatavana 49 990 euron alkaen-hintaan 200 hv:n kaksilitraisena dieselinä, noin 2 000 euroa kalliimpana tässä jutussa esiintyvänä 255 hv:n kaksilitraisena bensaturbona ja sokerina pohjalla korkean päästöarvon vuoksi noin 75 000 euroa maksavana 3,3 litran 370 hv:n tuplaturbo-V6:na. Dieselin saa taka- tai nelivetoisena, pienempi bensamalli on aina takavetoinen ja V6 aina nelivetoinen. Vaihteisto on perinteisesti toteutettu 8-portainen automaatti.

Stinger ei ole rata-auto, vaan aito kookas Gran Turismo, jossa matkanteko on vähintään yhtä tärkeää kuin perille pääsy. Tunnelma on katossa, joka ei ole fyysisesti kovin korkealla. Erinomaisen tuen tarjoavat istuimet ovat matalalla, ja ohjauspyörä on kuskiin nähden pystysuorassa asennossa. Sisätilat ovat yhtä tyylikkäät kuin ulkoinen muotoilu. Yksityiskohtien hienostuneisuudessa Stinger ei silti aivan yllä saksalaisten kilpailijoidensa tasolle, sillä jotkut asiat muistuttavat liikaa Kian kansanautoista.

Takamatkustajien tilat eivät ole auton kokoon nähden kummoiset, mutta eivät ne ole sitä verrokeissakaan. Takapenkki on syvä, eivätkä jalat mahdu etuistuinten alle. Leveytensä puolesta takapenkki vetää kolme ihmistä, mutta suuri kardaanitunneli syö jalkatilat. Hieman yli 400-litrainen tavaratila on muodoltaan pitkä, mutta matala – lisätilaa toki saa takaselkänojat taittamalla.

Ajettavuudeltaan ja alustaltaan Kia on perusjämäkkä. Ohjaus on tarkka ja varsin nopea, joten autolla viihtyy mutkatiellä. Auton luonteeseen voi vaikuttaa valitsemalla viidestä moottorin, vaihteiston, ohjauksen ja alustan toimintaan vaikuttavista ajoasetuksista, jotka ovat Eco, Comfort, Sport, Sport+ ja mukautuva Smart. Sport-asetuksessa sisään loihditaan keinotekoisesti sporttinen äänimaailma. Normaalisti suurin melun lähde ovat renkaat, jotka ovat varustetasosta riippuen 18- tai 19-tuumaiset.

Perusvarustelu on Business Premium, joka sisältää esimerkiksi nahkaverhoilun, kuljettajan sähkösäätöisen istuimen, navigointijärjestelmän, kaukovaloautomatiikan sekä aktiiviset kaistavahdin ja vakionopeudensäätimen. Pienempien moottoreiden yhteyteen on tarjolla lisähintaan GT Line -varustelu ynnä paketoituja varusteita. V6:n saa vain jokseenkin täydellisesti varusteltuna GT-mallina.

Siitä ei ole epäilystä, että Kia on tehnyt olemukseltaan ja ominaisuuksiltaan hienon auton, joka on hinnaltaankin kilpailukykyinen. Stinger kilpailee kuitenkin sarjassa, jossa asiakkaat ovat valmiita maksamaan yllättävänkin paljon brändiarvosta, jossa Kia on vielä altavastaaja. Huomiarvo on silti taattu, sillä Stingereitäkään ei tule joka kadunkulmassa vastaan.

Stingeriä myy Suomessa kymmenkunta valikoitua Kia-jälleenmyyjää, joista yksi on porvoolainen Autotalo Järvi.

Kia Stinger 2,0 T-GDI A/T

Hyvää: ajettavuus, etuistuimet, varustelu, tunnelma

Huonoa: takatilat

Hinta: 51 991 euroa (kuvien auto GT Line 55 990)

Moottori: 1998 cm3, 4 sylinteriä, bensiini, turboahdin, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, takaveto

Teho: 255/188 kW/6200 r/min

Vääntö: 353 Nm /1400-4000 r/min

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 6,0 s.

Huippunopeus: 240 km/h

Renkaat: 225/45 R 18 (vakio)

EU-kulutus k/m/yhd. 10,6/6,4/7,9 l/100 km

CO2-päästöt: 181 g/km

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu