Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Rautatieasemalle kallis tunneli vai vaikeasti sovitettava pyöräsilta? – "Silta pilaisi alueen täysin"

PYÖRÄILY Rautatieaseman pyöräreittiä on hankala sovittaa valmiiksi rakennettuun ympäristöön.

Eteläisen siltavaihtoehdon ramppi kulkisi keskustakirjasto Oodin ja Sanomatalon välistä.

Havainnekuva Sitowise Oy

Kaupungin päättäjillä on syksyllä edessään visainen pulma, kun he joutuvat valitsemaan, ohjataanko pyöräilijät jatkossa Rautatieasemalla pääradan ali vai yli.

Siltavaihtoehtojen kustannukset jäävät 11–12 miljoonaan euroon, kun alikulku maksaisi 23 miljoonaa euroa.

Vaikka silta olisi halvempi tehdä, sen ylläpito olisi tunnelia kalliimpaa. Jos silta tehtäisiin eteläisen vaihtoehdon mukaan, ramppi pitäisi mahduttaa kaupungin paraatipaikaksi valmistuvan Kansalaistorin viereen.

– Silta pilaisi alueen täysin. Se muuttaisi Kansalaistorin maiseman hirveäksi, kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Osmo Soininvaara (vihr.) kokee.

Sillan ramppi alkaisi Sanomatalon kulmalta ja nousisi Sanomatalon ja keskustakirjaston välistä seitsemään metriin kiskojohtojen yläpuolelle.

– Rakennusten välissä kulkeva luiskan ympäristö muuttuisi nykyistä varjoisammaksi ja ahtaammaksi. Luiskan alle jäisi runsaasti tilaa, joka näkyisi vahvasti kaupunkitilassa, rakennettavuusselvityksessä huomautetaan.

Pohjoinen siltavaihto tulisi pari sataa metriä Linnunlaulun suuntaan. Vaihtoehdossa sillan ramppi nousisi Makasiinipuiston reunaan Töölönlahdenkadun varteen.

Rampin paikka olisi väljempi, mutta reitti ei tarjoaisi suoraa yhteyttä Baanalta, ja siltaan jouduttaisiin tekemään jyrkkiä mutkia.

Siltaratkaisujen esittely ilahduttaa kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtajaa Risto Rautavaa (kok.), joka alunperin esitti kalliin tunneliratkaisun palauttamista uuteen valmisteluun.

– Kannatti tehdä vertailu, sillä nyt selvisi, että siltakin on toteuttamiskelpoinen ratkaisu, hän sanoo.

– Kaupunkikuvallisesti silta voisi olla hieno. Sillalla on yleensä mukavampi kulkea kuin maan alla, Rautava pohtii.

Selvitys jättää ottamatta kantaa siihen, miltä silta näyttäisi. Siihen vaikuttavat sekä huoltoratkaisut että turvallisuus.

– Silta saattaa tarvita rumia rakennelmia, jotka estävät radalle hyppäämisen, Soininvaara otaksuu.

Yksi vaihtoehto on, että silta tehtäisiin katettuna eli putkena, jolloin siitä tulisi säiden puolesta huoltovapaa.

Sillan ylläpito olisi kalliimpaa

Alikulkureitin pituus olisi 261 metriä, kustannusarvio 23 miljoonaa euroa ja vuosittaiset ylläpitokustannukset 15 000 euroa.

Eteläisen siltareitin pituus olisi 470 metriä, kustannusarvio 11 miljoonaa euroa ja ylläpitokulut 120 000 euroa (kaukolämmön hukkalämmöllä 39 000 euroa).

Pohjoisen siltareitin pituus 512 metriä, kustannusarvio 12 miljoonaa euroa ja ylläpitokulut 166 000 euroa (hukkalämmöllä 55 000 euroa).

Lautakunta käsittelee asiaa 16. lokakuuta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pyöräsilta voisi viedä aseman yli ja Kaisaniemestä Siltasaareen – lisää visioita keskustan liikenteeseen15.2.2018 19.45
"Sikakalliin" keskustan pyörätunnelin sijaan silta? – vaihtoehtoja puntaroidaan vielä11.2.2018 19.35
Helsingin keskustan alittava tunneli selvitykseen – miten voitaisiin rahoittaa tienkäyttömaksuilla?15.5.2018 19.15
Yli 118 000 euroa metriltä – Helsingin uuden pyöräilytunnelin metrihinta kalliimpi kuin länsimetron8.2.2018 10.31
Tältäkö näytää rautatieaseman edusta 2026? – uuden ratikan päätepysäkki ja autoille kaista vähemmän23.11.2016 15.45

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu