Puheenaihe

Postin uudistus heikensi pakettiautomaattien palvelua – Asiakas: "Yhtä loogista olisi lopettaa teen myynti kahviloissa"

Pakettiautomaattien kohdassa, jossa ennen oli maksukorttipääte, on nykyään vain ohjetarra. Pakettien lähetys ja maksu pitää hoitaa tietokoneella tai puhelimella.

Kaisa Paastela

Kiukkuinen asiakas kummastelee Postin uudistusta, joka hänen mukaansa monimutkaisti pakettien lähetyksen kertaheitolla. Posti on poistanut korttimaksupäätteet pakettiautomaateilta.

– Posti "parantaa" jälleen palveluita karsimalla niitä, helsinkiläinen Jussi Rissanen teilaa muutoksen.

– Kun aiemmin riitti, että kirjoittaa käsin lähettäjän ja vastaanottajan tiedot paketin päälle, valitsee saajan automaatin valikosta ja maksaa postimaksun kortilla, niin eipä onnistu enää, jatkaa Rissanen.

– Nyt pitää koko homma hoitaa etukäteen naputtelemalla kaikki lähettäjän ja vastaanottajan tiedot PC:llä tai älypuhelimella ja tämän lisäksi käydä maksamassa lähetys verkkopankissa. Sen jälkeen saa käyttöönsä Helposti-koodin, joka sitten käydään syöttämässä pakettiautomaattiin pakettia lähetettäessä.

Posti kertoo sivuillaan julkaistussa tiedotteessa, että kaikista pakettiautomaateista päätettiin poistaa maksupäätteet kesäkuun loppuun mennessä asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksen myötä.

– Paketin kuljetusmaksu halutaan hoitaa yhä kasvavassa määrin joko verkkopalvelun tai mobiilisovelluksen kautta. Näiden maksutapojen käyttö on kolminkertaistunut vuodessa. Haluamme kehittää kuluttaja-asiakkaidemme suosimia maksutapoja, kertoo Kati Nevalainen Postin Pakettipalveluista.

Postin mukaan mobiilisovellus ja lähettämisen verkkopalvelu tarjoavat "laajemman palvelukokonaisuuden" asiakkaalle kuin automaatilla maksaminen.

Rissanen ei mukisematta niele Postin perustelua, että jo yli puolet asiakkaista ostaa pakettipostituksen ennakkoon digitaalisesti.

– Loogisesti ajatellen tämä on yhtä järkevää kuin lopettaa teen myynti kahviloissa. Teenjuojiakin kun on varmaan alle puolet asiakkaista, mies kuittaa.

Hän myös huomauttaa, ettei kaikilla ole Postin sovellusta.

– Kuinkahan monella vähänkin satunnaisemmalla paketin lähettäjällä tai seniorikansalaisella on postin sovellus ladattuna älypuhelimeensa tai verkkopankkitunnukset aina mukana, jos älypuhelinta tai tunnuksia yleensä on ollenkaan hankittu? Heille ainoa vaihtoehto on jälleen mennä (asiamies)postin tiskille ja maksaa lähetyksestä kalliimpi hinta.

– Ymmärtääkseni Posti lanseerasi pakettiautomaatit saadakseen osan asiakkaista pois pienien asiamiespostien tiskeiltä.

Rissanen kertoo huomanneensa myös hinnankorotuksen.

– Saman ”uudistuksen” yhteydessä on pakettien lähettämismahdollisuus Viron pakettiautomaatteihin poistunut ja asiamiesposteista lähettämisen hinta Viron pakettien osalta lähes kaksinkertaistunut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Postilta erikoinen ratkaisu: helsinkiläislähiön postipalvelut siirretään Vantaalle9.5.2018 12.23
Näin Posti selittää seutulipun vaativaa palveluiden siirtoa naapurikaupunkiin: "Muu ei ollut mahdollista"11.5.2018 12.40
Tuleeko taloosi pakettiautomaatti? – Muista ihmeessä tämä taloyhtiön kokouksessa1.3.2018 08.34
Asukkaat voittivat laatikkoriidan Helsingissä – "Ei Postin kanssa voinut hirveästi neuvotella"23.3.2018 19.15
Posti lisää lokeroita suosituimpiin pakettiautomaatteihin – ensi viikolla uusia lokeroita pääkaupunkiseudulle31.8.2017 20.39
Posti kadotti tärkeän kirjeen, työtön menetti tukensa heti – K-U: Useita samanlaisia tapauksia paljastunut5.6.2018 06.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu