Puheenaihe

Näin syntyi Kukko-olut, jolla on nyt ennätysmenekki Ruotsissa – kesähelteisiin sopiva juoma oli alunperin jouluhelles

Menestysolut tehtiin alunperin joulupöytään. Nyt ruotsalaiset ovat innostuneet juomaan sitä hellekesän piinaamina.

Sakari Nupponen

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan valmistama Kukko Helles -olut on noussut Ruotsissa Systembolagetin myydyimmäksi pienpanimo-olueksi, panimo tiedotti keskiviikkona.

Toimitusjohtaja Rami Aarikan mukaan tavoitteena on tehdä Kukosta Ruotsin myydyin suomalainen olut, eikä sen toteutuminen ole välttämättä kovin kaukana.

– Voi hyvin olla, että meillä on pian lisää iloisia uutisia, Aarikka kommentoi keskiviikkona.

Maukkaan hellesoluen menekkiä on Aarikan arvion mukaan lisännyt lämmin kesä, sillä olut sopii hellejuomaksi.

Alun perin helles tehtiin panimolla kuitenkin aivan toisenlaisin ajatuksin – nimittäin talviseen juhlapöytään.

Panimo kehitti 4,7-prosenttisen helleksen vuonna 2015 jouluolueksi.

Panemiseen ja pullotukseen osallistui Olutliiton palkitsema Helsingin Uutisten tuolloinen päätoimittaja Sakari Nupponen.

Nupposelle helleksen hyvä menekki länsinaapurissa on iloinen yllätys.

Hän oli ajatellut, että olut sopisi paremminkin saksalaiseen makuun.

– Suunnittelin sitä nimenomaan joulupöydän raskaiden ruokien sekä kalojen, sillien ja muiden merenelevien vastapainoksi. Se on myös täydellinen rapuolut, Nupponen kertoo.

LUE MYÖS: Sakari Nupponen kertoo, miten oluen paneminen ja pullotus eteni syksyllä 2015 – "Alkaa kukonlaulun aikaan"

Vuonna 2015 helles oli jonkinasteinen uutuus Suomessa.

– Aiemmin ei Laitilan panimolla ollut hellesiä. Toki tätä tyylilajia oli edustanut jo 1970- ja 1980-lukujen Amiraali AIV, Nupponen sanoo.

Nupposen mukaan jouluinen helles jäi heti myyntiin pysyvästi. Hän arvelee, että menestys perustuu siihen, että olut "menee trendejä vastaan".

– Se on ollut tuotekehityksen eli ipojen ja apojen sekä neipojen makusuunnista poikkeava. Tosin nyt markkinoille on tullut pilsejä muun muassa Nokian Panimolta ja Saimaa Brewingilta kaksi.

Nupponen toivoo, että hellesistä tehtäisiin vielä 5,2-prosenttinen versio.

Kun nykyinen 4,7-prosenttinen olut kehitetiin, ei laki vielä sallinut vahvojen oluiden myyntiä ruokakaupoissa. Helles-oluen maun kannalta vahvempi prosentti olisi parempi.

– Ehkä siitä tulee joskus vielä pari astetta parempi, Nupponen lähettää terveiset Laitilaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Suomalaisolut nousi Ruotsin "Alkon" myyntilistan kärkeen hämmästyttävällä vauhdilla – 600 000 myytyä tölkkiä8.8.2018 20.03
Tätä ei Suomessa moni vielä ymmärrä: Pienpanimosta ostettu olut tuo jopa 33 prosentin säästön1.8.2018 06.45
Viisi Tähteä: Joka viides kotimainen olut kärsii maun pilaavasta bakteerista – "Suurin osa panimoista säästää aivan väärässä paikassa"3.7.2018 20.15
Pienpanimo voitti 6 kuukauden viranomaisväännön, saa nyt myydä 12-prosenttista olutta – "Ainakin lakimiehet hyötyivät"12.6.2018 14.29

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu