Puheenaihe

Autojen parkkipaikoista on taloyhtiöissä huutava pula – miksi himottuja paikkoja ei arvota?

Lämmityspistokkeellinen parkkiruutu on yleisin tapa järjestää asukaspysäköinti taloyhtiössä. Taksa on 10 -30 euroa kuukaudessa kaupungista ja yhtiöstä riippuen.

Tuija Horttanainen

Autojen pysäköintipaikoista on kova pula etenkin kaupunkikeskustojen taloyhtiöissä. Kiinteistöliiton Liikennepalvelut taloyhtiöissä -kyselyn mukaan taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja riittää kaikille Helsingin kantakaupungin kerrostaloissa alle 40 prosentille halukkaista, muualla pääkaupunkiseudulla hieman yli 60 prosentille sekä Tampereen, Oulun, Turun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion keskustoissa noin puolelle halukkaista.

Useissa taloyhtiöissä on käytössä jonotusjärjestelmä, mutta paikkojen uudelleen arpomista sopivin väliajoin ei harjoiteta juuri missään. Kyselyn mukaan paikkoja arvotaan sopivin väliajoin vain 14 taloyhtiössä, kun jonotusta käytettiin kaikkiaan 573 yhtiössä.

Käytäntöjen uudistaminen vaatisi yhtiöjärjestyksen muuttamista, mikä on vanhoissa taloyhtiöissä vaikeaa.

– Helpoin tapa hoitaa tilanne on uusissa rakennettavissa yhtiöissä, joihin laaditaan uudet yhtiöjärjestykset, Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero arvioi.

Lähes kaikki eli 90 prosenttia kerrostaloyhtiöissä asuvista maksaa pysäköinnistä. Rivitaloyhtiöissäkin pysäköinti on maksullista joka toisessa taloyhtiössä.

Pysäköinnin hinta vaihtelee taloyhtiön sijainnin ja autopaikan tyypin mukaan muutamasta eurosta jopa kolmeensataan euroon kuukaudessa. Jukka Keron mukaan pysäköinti on kalleinta siellä, missä asuminen ja maapohja on arvokkainta eli kaupunkien ydinkeskustoissa.

Eniten pysäköinnistä joutuu maksamaan lämpimissä talleissa tai pysäköintilaitoksissa, jos taloyhtiö on joutunut ostamaan niistä niin sanottuja velvoitepaikkoja. Pihan yleensä lämmityspistokkeellisen parkkiruudun mediaanihinta on Helsingin kantakaupungin kerrostaloissa 30 euroa, muualla pääkaupunkiseudulla 12 euroa ja muualla Suomessa 10–15 euroa.

Aivan kaikissa taloyhtiöissä autopaikkamaksut eivät kata paikoista taloyhtiölle aiheutuvia kustannuksia edes silloin, kun paikkoja ei riitä kaikille. Peräti neljäsosa kyselyn 2 700 vastaajista ei tiennyt, kattavatko maksut paikkojen kustannukset omassa taloyhtiössä.

Maksullinen asukaspysäköintijärjestelmä on osa pysäköintiongelman hoitamista isoissa kaupungeissa. Pääekonomisti Jukka Kero toteaa, että kun asukaspysäköinnin hintaa nostettiin merkittävästi Helsingissä, huomattava määrä asukkaista luopui pysäköintitunnuksesta ja ratkaisi pysäköintinsä muulla tavoin, luopui autosta tai muutti toisaalle.

Autopaikkojen tarvetta vähentävät yhteiskäyttöautopalvelut tunnetaan taloyhtiöissä kyselyn perusteella hyvin. Yhteiskäyttöautoja käytetään kuitenkin vasta lähinnä pääkaupunkiseudulla, jossa runsas kymmenesosa vastaajista on käyttänyt tai harkinnut käyttävänsä yhteiskäyttöautoa. Vastausten perusteella ainakin joka kolmannessa taloyhtiössä voitaisiin osoittaa autopaikka yhteiskäyttöautolle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Helsingin uusin Lidl-myymälä rakenteille – päälle monta kerrosta autopaikkoja29.5.2018 12.40
Mullistus tulossa Kauppatorille: Torin kupeesta poistuu kesällä liki 300 autopaikkaa – "Testailemme erilaisia ratkaisuja"6.6.2018 06.20
Maksaisitko autopaikasta 115 000 euroa? HS: Suomen kallein autopaikka löytyy täältä8.12.2015 08.41

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu