Puheenaihe

Sörnäistentunnelille vihreää valoa, jäävätkö lähiöt paitsioon liikennesuunnittelussa? – "Itäkeskuksen liittymästäkin saatava päätös"

Itäväylän ja Kehä 1:n risteykeen suunniteltu ”kaukalo-vaihtoehto” painaisi Itäväylän liikenteen kulkemaan osin Kehä 1:n ali.

Helsingin kaupunki

Kaupunginvaltuutettu Eveliina Heinäluoma (sd.) on huolissaan liikenteen sujuvuudesta myös Helsingin vanhemmilla alueilla. Asia virisi ajankohtaiseksi viime viikolla, kun kaupunginhallitus puolsi Sörnäisiin suunnitellun tunnelin rakentamisesta.

Heinäluoma nostaa esille erityisesti idän liikenteen haasteet.

– Alueella asioivat tietävät, että jo tällä hetkellä Prisman liikennemäärät ovat suuret ruuhkahuippujen aikaan. Entäpä sitten tilanteessa, jossa alueen asunto- ja työpaikkamäärät ovat lisääntyneet? kysyy Heinäluoma ja muistuttaa yli kymmenen vuotta suunnitteilla olleesta Itäkeskuksen eritasoliittymästä.

Itähelsinkiläisen Heinäluoman mukaan kaupungin päätöksentekijöiden pitäisi tehdä jo syksyn talousarviovalmistelun yhteydessä päätös liittymän rakentamisesta.

– Risteysalue on yksi pääkaupunkiseudun vaarallisimmista. Lisäksi kun Örstersundomia aletaan rakentaa, tulee pikaratikka sekä täydennysrakentamista, liikennemäärät kasvavat entisestään.

Itäkeskuksen suunnitelmiin ei ole kajottu sitten vuoden 2015, jolloin valtio viimeisteli kaupungin kanssa toteutettavan yhteishankkeen valitun ”kaukalo-suunnitelman” pohjalta. Suunnitelmassa muun muassa osa autoliikenteestä kulkee Itäväylän ja Kehä 1:n liittymässä hetken matkaa maan alla. Liittymästä ja sen toteutustavasta on esitetty erilaisia mielipiteitä.

Kaupunkiympäristön itäisen tiimin päällikön Johanna Iivosen mukaan tunnelin rakentaminen voisi alkaa ehkä vuonna 2025, mikäli kaavaprosessi saataisiin käyntiin vuonna 2020.

– Voi se alkaa aikaisemminkin, mikäli poliittiset päättäjät niin päättävät. Tilavaraus ja suunnitelmat ovat olemassa, mutta tällä hetkellä se ei ole listalla ajankohtaisena asiana, vaan odottaa rahoitusta.

Kaukalon rakentamisen on arvioitu maksavan reilut 80 miljoonaa euroa.

Kaupungin liikennepaikkojen turvallisuustilanteen arvioinneissa liittymä on jo pitkään kuulunut Helsingin kymmenen vaarallisimman liittymän joukkoon.

Entä pitäisikö rakentamisen aloittamista liikennesuunnittelun näkökulmasta kiirehtiä?

– Tämä on kallis hanke. Viime kädessä se on poliittinen tahtotila, mitä hankkeita edistetään. Helsingissä on viime vuosina panostettu paljon joukkoliikenteeseen, Iivonen jatkaa.

Tunneli vähentäisi läpiajoa

Kaupunginhallitus äänesti (9–6) elokuun alussa Sörnäistentunnelin rakentamisen puolesta.

Lopullisen päätöksen rakentamisesta tekee aikanaan valtuusto.

Puolentoista kilometrin pituinen tunneli maksaisi 160 miljoonaa euroa.

Tunneli yhdistäisi Sörnäisten ja Hermannin rantatiet.

Sen rakentamisen myötä liikenne painuisi tunneliin, mikä sujuvoittaa autoliikennettä.

Samalla kevyen liikenteen olosuhteet paranisivat.

Tunneli vähentäisi muun Kalasataman läpiajoliikennettä.

Tunnelin rakentamisesta on käyty keskustelua puolesta ja vastaan.

Vihreät ja vasemmistoliitto ovat vastustaneet hanketta.

Kalasataman muuttaa noin 25 000 uutta asukasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Helsingin keskustan alittava tunneli selvitykseen – miten voitaisiin rahoittaa tienkäyttömaksuilla?15.5.2018 19.15
Itäkeskuksen "basaaria" myydään nyt kiinteistöjätille – "Vanhinta osaa Puhoksesta ei tulla purkamaan"22.5.2018 19.35
Rautatieasemalle kallis tunneli vai vaikeasti sovitettava pyöräsilta? – "Silta pilaisi alueen täysin"5.7.2018 06.35
Sörnäisten rajusti nousseet asuntohinnat peittoavat jo hienostoalueet – Pariskunta: Maksoimme kaksiostamme 92 000 markkaa19.4.2017 06.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu