Puheenaihe

Etla esittää: Liikenneverkkoon rahat tiemaksuilla sekä asumisen veroa kiristämällä – äänestä, oletko samaa mieltä

Etla haluaa tiemaksukäytännön Suomeen.

Klaus Nurmi

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos eli Etla pyrkii tuomaan takaisin Jorma Ollilan johtaman työryhmän vuonna 2013 luoman esityksen kilometripohjaisesta tiemaksujärjestelmästä.

Ollila korosti jo tällöin, kuinka jälkeenjäänyt Suomi on muuhun Eurooppaan verrattuna. Hänen mukaansa Euroopan ainoat maat Suomen lisäksi, joissa ei ole tiemaksukäytäntöä, ovat Kypros ja Viro.

Nykyaikaisen paikannusteknologian avulla eri teiden käytöstä aiheutuvia hintoja voitaisiin myös säädellä ruuhkien välttämiseksi.

Etlan mukaan liikenteeseen liittyvät investointitarpeet näyttävät kasvavan sen tuottamien verotulojen kutistuessa.

Sähköautojen leviäminen vähentää polttoainekulutusta. Itseohjautuvat autot ja ns. smart mobility -palvelut tuovat kaupungistumisen ohella sen sijaan uusia investointitarpeita.

Rahoittamista tulisi Etlan mukaan helpottaa tiemaksujen lisäksi kiristämällä kiinteistöverotusta. Tämä lisäisi välillisesti asumisen kustannuksia.

Kauppalehti uutisoi kesäkuussa valtion keränneen viime vuonna tieliikenteestä noin 8,3 miljardia euroa verotuloja.

Tieverkolle palautettiin lähes 1,0 miljardia euroa. Tieverkon menoista noin neljännes kului kehittämishankkeisiin ja loput perusväylänpitoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Satelliittiseurantaan perustuvat tiemaksut Suomeen? Ministeriö pyytää lausuntoja9.10.2017 20.35
Näin kohutut tiemaksut jakautuisivat – näin paljon maksaisit30.3.2016 10.48

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu