Puheenaihe

"Kirske ja kitinä on kovinta ikinä" – Ratikkamelu ärsyttää Helsingissä, rasvaa ruikkiva laite ei riitä

MELU Arabianrannan ratikoiden kääntöpaikan kiskojen vaihdosta toivotaan helpotusta meluongelmaan.

Arabianrannan Kaj Franckin aukion raitiovaunujen kääntöpaikan naapurit joutuvat kuuntelemaan välillä kovaa kirskuntaa, kun ratikat kääntyvät.

Jussi Vehkasalo

Asukkaita häiritsevän kirskunnan toivotaan vähenevän Arabianrannassa, kun raitiovaunujen 6 ja 8 kääntöpaikan raitiotiekiskot uusitaan kokonaan syksyllä.

Ratikat mallista riippumatta ulvovat."

Kääntyvien raitiovaunujen kirskunta on aiheuttanut meluhaittaa Kaj Franckin aukion ympäristössä siitä asti, kun kääntöpaikka sinne rakennettiin. Kirskunnan yhdeksi perimmäiseksi syyksi on arvioitu sitä, että ratikoiden kääntöympyrä rakennettiin liian pieneksi. Tiukkaa kaarretta edetessään ratikoiden pyörät kirskuvat raiteita vasten.

Arabian alueen Facebook-ryhmässä on kirjoiteltu hiljattain paljon kirskumisesta.

– Kirske ja kitinä on kovinta ikinä. Ratikat mallista riippumatta ulvovat, mutta hieman eri tavalla, kirjoittaa eräs keskusteluun osallistunut.

Mitä kuivempi ilma, sitä enemmän kirskuntaa."

Kirskunnasta on annettu HKL:lle paljon palautetta vuosien varrella. HKL:n ratainsinööri Simo Karjalainen arvioi, että vanhat kiskot kääntöpaikalla ovat yksi syy entistä äänekkäämpään kirskuntaan.

– Sinne vaihdetaan kokonaan uudet kiskot. Kiskoja on jo jouduttu "tekohengittämään" erilaisilla kunnostuksilla. Toivomme, että peruskorjaus vähentää kirskuntaa. Jos ei vähennä, niin sitten pitää miettiä toisia vaihtoehtoja, Karjalainen kertoo.

Kääntöympyrän sädettä ei voi kasvattaa, koska kerrostalot ympäröivät kääntöpaikkaa.

– En osaa sanoa, miksi kääntöpaikka on aikanaan tuollaiseksi suunniteltu ja tehty.

Kääntöpaikalle on asennettu kiskojen automaattinen rasvauslaite jo yli kymmenen vuotta sitten. Laitteen pitäisi ruikata rasvaa kiskoille kun melutaso ylittää tietyn rajan. Karjalaisen mukaan kiskoja on rasvattu myös muilla keinoin.

– Sää vaikuttaa kirskunnan määrään. Mitä kuivempi ilma, sitä enemmän kirskuntaa esiintyy, Karjalainen jatkaa.

Kääntöpaikan peruskorjaus pyritään tekemään mahdollisuuksien mukaan yötöinä. Työmaan mahdollisista vaikutuksista ratikkaliikenteeseen tiedotetaan myöhemmin.

Häiritseekö ratikkamelu?

Ei
62% (54 ääntä)
Kyllä
38% (33 ääntä)
Ääniä yhteensä: 87

Vähemmän kiskomelua

HKL on asentanut tietyille raitiotieratojen vaihdealueille uusia syväuraisia raitiotieratavaihteita melun vähentämiseksi. Näin tehtiin kesällä Itämeren- ja Länsisatamankadun risteyksessä, syksyllä sama tehdään Pohjoisesplanadilla kaupungintalon edustalla.

Kyseessä on pilottihanke, jolla kerätään kokemuksia uudentyyppisten vaihteiden hyödyistä. HKL on jo ennen kulunutta kesää asentanut muutaman syväuraisen vaihteen.

Syväuraisilla vaihteilla pyritään vähentämään kiskomelua ja tärinää, jotka syntyvät raitiovaunun ylittäessä vaihdealueen. Uusien vaihteiden myötä on mahdollista myös nostaa raitiovaunujen nopeuksia koska syväuraiset vaihteet sallivat vaihdealueen ylityksen nykyistä suuremmalla nopeudella.

Kiskomelun vähentämiseksi HKL on asentanut myös kiskojen rasvauslaitteen Kuusitien päätepysäkille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ratikkaliikenteen päävarikot Ruskeasuolle ja Koskelaan 2.9.2018 13.10
HKL:lle satelee ehdotuksia ratikoiden uusiokäytöstä – "On ideoitu saunaa ja kahviloita"19.8.2018 19.15
Hernesaaren ratikkaa aletaan rakentaa jo tänä vuonna – tavoitteena 14–16 minuutin matka rautatieasemalle11.4.2018 07.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu