Puheenaihe

Metroasemasta tehdään maamerkki – jatkossa Herttoniemessä odotellaan bussia sisätiloissa

HERTTONIEMI Asemakeskuksesta järjestetään toteutus- ja arkkitehtikilpailu. Maamerkiksi kaavaillaan 15-kerroksista tornia.

Herttoniemen metroasema on jäänyt ajastaan jälkeen niin käyttäjämäärien, toiminnallisuutensa kuin viihtyisyytensäkin suhteen.

Jukka Hämäläinen

Herttoniemen metroasema on odottanut peruskorjausta pitkään.

Vuonna 2011 remontti oli jo hilkulla, mutta kaupunki päättikin toteuttaa uuden terveysaseman Kalasatamaan eikä Herttoniemeen.

Jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä Itäväylän yli parannetaan.”

Tulevaisuudessa Herttoniemessä ei enää tarvitse seisoskella ulkona bussipysäkillä, vaan bussien odotus tapahtuu Kampin terminaalin tavoin sisätiloissa.

Kaupungin arkkitehti Mikko Näveri lupaa metroasemakorttelista kaikin puolin nykyistä laadukkaampaa.

– Lippuhallista tulee tilavampi ja viihtyisämpi, ja kaupallisten palvelujen määrä kasvaa.

Maanalaiset osat peruskorjataan, ja kaikki maanpäälliset osat rakennetaan uusiksi. Lippuhallin ja bussipysäkkien päälle tulee toimistotilaa ja asuntoja.

Maamerkiksi kohonnee 15-kerroksinen rakennus. Metrokorttelin suunnittelusta ja toteutuksesta järjestetään kilpailu, jonka on tarkoitus käynnistyä vielä tämän vuoden puolella.

Tavoitteena on, että asemakorttelista tulee Herttoniemelle näyttävä kaupunkikuvallinen portti yhdessä Itäväylän toiselle puolelle rakentuvan Hertsin kanssa.

– Katettu jalankulkusilta metrokorttelista Hertsiin parantaa yhteyksiä kauppakeskukseen, jonne tulee myös kirjasto ja nuorisotila, Näveri sanoo.

Varsinkin Herttoniemenrannassa asuvia on rieponut Itäväylän ylittämisen hankaluus, kun jalankulkija joutuu usein pysähtymään kaksissa liikennevaloissa.

– Jalankulun ja pyöräilyn osalta parannetaan yhteyksien laatua. Tämä onnistuu, jos nykyinen kiertoliittymäsilta korvataan uudella sillalla, jossa kevyen liikenteen yhteydet voidaan tehdä suoraviivaisemmiksi ja tilavammiksi, Näveri toteaa.

K-kaupan eteen nykyisen metron sisäänkäynnin paikalle ja tyhjäksi jääneelle aukiolle suunnitellaan matalaa paviljonkimaista rakentamista. Paviljonkiin tulisi metron sisäänkäynnin lisäksi pyöräkeskus mahdollisine pyöräparkkeineen.

– Pyrimme erityisesti lisäämään ulkotilojen viihtyisyyttä Hertan edustalla, jossa aukiota kehitettäisiin nykyistä viihtyisämmäksi myös oleskelua varten. Uudisrakentamisen ansiosta yleisilme alueelle siistiytyy, Näveri uskoo.

Asukkaat ovat toivoneet alueelle myös istutuksia.

Aiemmin suunniteltua tunnelia Abraham Wetterintieltä Itäväylälle ei ole tulossa ainakaan lähitulevaisuudessa. Sen ja katujärjestelyjen selkeyttämisen ansiosta alueelle jää tilaa bussiterminaalin laajentamiseen.

Suunnitelmissa varaudutaan myös mahdolliseen pikaraitiotiehen tulevaisuudessa.

Kävijämäärä nousee 50 000 henkeen

Herttoniemen metroasema avattiin kesäkuussa 1982.

Suunnittelijat Jaakko Ylinen ja Jarmo Maunula.

Päivittäisiä metroon nousijoita tuoreimman laskennan mukaan 19 400.

Kuudenneksi vilkkain metroasema Rautatientorin, Sörnäisten, Itäkeskuksen, Kampin ja Ruoholahden jälkeen.

Tulevaisuudessa metroaseman kautta arvioidaan kulkevan päivittäin 50 000 henkeä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu