Puheenaihe

50 asuntoa jäänyt myymättä Korson tornitalossa – tällaisilla lisäeduilla rakennusfirmat yrittävät saada nyt vauhtia takkuavien uutuuskohteiden kauppaan

MARKKINOINTI Rakennusyhtiöt haluavat nopeasti eroon viimeisistä asunnoista.

Korson tornitalossa suunnitellaan tervetulojuhlaa asukkaille. Talosaunan yhteydessä olevaa näköalaparveketta katsastavat talon asukkaat Roxu Jansson ja Vappu Fährling-Jansson sekä Lujatalon myyntipäällikkö Anne Kuiri-Henttinen.

Armi Suojanen

Muilta kaupan aloilta, kuten autokaupasta, tutut markkinointikeinot ovat tulleet myös uusien asuntojen myyntiin. Uudiskohteiden viimeisiä myymättömiä asuntoja kaupataan erilaisilla eduilla ja tarjouksilla.

Rakennusyhtiö voi esimerkiksi maksaa asunnon ostajan yhtiövastikkeen puolelta vuodelta, tarjota sisustuspalvelun tai ulkoautopaikan ilmaiseksi.

Skanska Kodit myy Vantaan Kivistön keskustasta joitakin kaksioita ja kolmioita tammikuussa valmistuneesta taloyhtiöstä "loppukesän edulla". Jos kaupat tekee nopeasti, Skanska maksaa hoito-, pääoma- ja tontinvuokravastikkeet puolen vuoden ajalta.

– Etu on pieni kädenojennus uutta kotia harkitsevalle ja koskee yleensä 1–2 asuntoa, muotoilee Skanska Kotien myynti- ja markkinointijohtaja Marja Kuosma.

– Tavallisesti uudisasunnot myydään listahinnalla.

Korson tornitaloon eli Astrumiin valmistui heinäkuun alussa yhteensä 120 Lujatalon rakentamaa asuntoa. Niistä on myymättä viitisenkymmentä.

– Olimme odottaneet vähän nopeampaa myyntiä, myöntää Lujatalon myyntipäällikkö Anne Kuiri-Henttinen.

Nyt rakennusyhtiö haluaa vauhdittaa asuntojen kauppaa ja maksaa asunnon ostajan puolesta kahden prosentin varainsiirtoveron asunnon velattomasta hinnasta. Siten vaikkapa ylimmän 16. asuinkerroksen 32 neliön yksiön etu on 3 630 euroa.

Etujen tarjoamisella halutaan vauhdittaa kaupantekoa ja päästä eroon lopuista myymättömistä asunnoista.

– Tämä on normaalia myynninedistämistä ja asiakkaan huomiosta kilpailemista, Skanskan Kuosma sanoo.

Kuiri-Henttisen mukaan Lujatalon varainsiirtoverokampanjaan valittiin asuntoja eri puoilta Suomea. Kampanja sai alkunsa siitä, että on kaupunkeja, joissa asuntokauppaa pitää hieman vauhdittaa.

Rakennusyhtiöt eivät myönnä, että Vantaan asuntokauppa olisi hiipunut tai uusista asunnoista olisi jo ylitarjontaa.

– Rotaatio on hitaampaa, kun on valinnanvaraa, Kuosma selittää.

Jos viimeisten asuntojen ostajat saavat etuja, joita ensimmäisille ostajille ei tarjota, herättäkö se närää? Kuosman mukaan valituksia tulee hyvin vähän.

–  Ensin ostavilla on valinnanvaraa ja mahdollisuus muun muassa valita tai vaihtaa materiaaleja.

Kuosma vertaa asuntojen etuja esimerkiksi autokauppaan, jossa tarjoukset ovat niin ikään voimassa vain tietyn ajan.

– Tämä on tätä päivää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu