Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Berner uusista tunnin junista: "Rahoitus on tiukka, uusia rahoitusmuotoja pitää hakea"

Toimiva raideliikenne muuttaa ihmisten kulkutapoja ilmastonäkökulmasta kestävämmiksi. Kuvituskuva.

Armi Suojanen

Tiistaina julkaistu Raideliikenne mahdollistaa -selvitys vahvistaa, että Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseudut ovat yhdistettäviksi yhdeksi työmarkkina-alueeksi "tunnin raideyhteyksillä". Lisäksi selvityksessä todetaan, että tunnin junia tarvitaan työvoiman liikkumisen lisäksi päästötavoitteeseen pääsemiseen.

Viimeisen 20 vuoden aikana työmatkojen pituus on 1,5-kertaistunut. SAK:n tiedotteessa todetaankin Turun ja Tampereen lyhyen etäisyyden pääkaupunkiseudusta tarjoavan Suomelle ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää Etelä-Suomen kasvukolmiosta kansainvälisesti kiinnostava työmarkkina-alue, joka houkuttelee yrityksiä investoimaan.

Selvityksessä arvioidaan panostuksien kasvukolmion raideliikennehankkeisiin kaupunkien välillä olevan olennaisen tärkeitä tavoiteltaessa hiilineutraalia liikennettä vuoteen 2045 mennessä. Selvityksessä muistutetaan, että toimiva raideliikenne muuttaa ihmisten kulkutapoja ilmastonäkökulmasta kestävämmiksi.

Raideliikenne mahdollistaa -selvityksen taustatahot suosittelevat Suomen hallitukselle nopeiden junayhteyksien suunnittelun edistämistä ja yhteyksien vaatimien lisäkapasiteetti-investointien toteuttamista.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo SAK:n tiedotteessa olevansa pitkälti samaa mieltä selvityksen johtopäätöksistä.

– Nopeita raideyhteyksiä tarvitaan Suomessa työssäkäyntialueiden laajentamiseksi, talouskasvun edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

– Rahoituksen tilanne on kuitenkin tiukka, ratahankkeille pitää etsiä uusia rahoitusmuotoja, Berner toteaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu