Puheenaihe

HSL vaatii lakia, joka mahdollistaa ruuhkamaksut Helsinkiin – vähäpäästöiset autot vapautettaisiin maksuista

Vähäpäästöiset autot saisivat vapautuksen tiemaksuista.

Johanna Erjonsalo

Julkisesta joukkoliikenteestä vastaava HSL vaatii, että Suomeen luodaan kansallisella lainsäädännöllä keinot, joiden avulla Helsingin seudulla voidaan ottaa käyttöön ruuhkamaksut.

Jotta tiemaksuja voidaan kokeilla, Suomeen tarvitaan maksut mahdollistava lainsäädäntö.

HSL:ssä katsotaan, että tiemaksut ovat tehokkain keino ilmastopäästöjen vähentämisessä, jos niihin liitetään alkuvaiheessa vähäpäästöisille ajoneuvoille annettava maksuvapautus.

– Näin voidaan edistää myös vähäpäästöisten ajoneuvojen osuuden kasvua,  perustelee HSL:n osastonjohtaja Sini Puntanen tiedotteessa.

– Valtiotasolla tarvitaan keinoja, joilla tuetaan sähkö- ja vähäpäästöisten autojen hankintaa. Kuntien ja valtion vastuulla on yhdessä edistää latausinfran toteutusta, jotta sähköautoilu voisi yleistyä, Puntanen jatkaa.

HSL tiedotti perjantaina, että Helsingin seudulla liikenteen päästöjä pystyttäisiin vähentämään jopa puoleen vuoteen 2030 mennessä, jos käytössä olisi monipuoliset keinot.
Autokannan nopea uusiminen ja tiemaksujen käyttöönotto ovat tehokkaimpia keinoja.

HSL:n tavoitteet liittyvät perjantaina julkaistuun liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän ILMO-väliraporttiin.

Työryhmän raportissa todetaan, että kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä liikenne on tärkeässä asemassa, sillä se aiheuttaa noin viidenneksen päästöistä. 

Työryhmän puheenjohtaja, osastopäällikkö Juhapekka Ristola vaatii, että Suomessa pitää olla valmiutta vaikeisiin ratkaisuihin.

– Suuria päästövähennyksiä aikaansaavat toimet on välttämätöntä käynnistää juuri nyt, jos aiomme torjua ilmastonmuutoksen maailmanlaajuiset seuraukset yhteiskunnallemme. 
Helsingin seutu on jo sitoutunut liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen puoleen seuraavan 12 vuoden aikana. Vähennys lasketaan vuoden 2005 päästötasosta. 

Myös Helsingin seudun kunnat ovat sitoutuneet merkittäviin päästöleikkauksiin myös omissa kuntastrategioissaan.

– Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelussa olemme pystyneet hiomaan yhteensopivan kokonaisuuden, jolla päästötavoite saavutetaan. Yhteinen suunnitelmaluonnos on viimeistelyvaiheessa, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi tiedotteessa.

Tiemaksut herättävät vastustusta monissa autoilijoissa ja osassa elinkeinoelämää.

Maksujen kannattajat vetoavat myös siihen, että maksut vähentäisivät ruuhkautumista ja toisivat lisärahaa liikenteen investointeihin ja palveluihin.

– Tiemaksujen tuotot pitää voida kohdistaa seudun liikennejärjestelmään, esimerkiksi joukkoliikenteen, pyöräliikenteen ja kävelyn olosuhteiden parantamiseen, Sini Puntanen vaatii.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen laski – syynä nämä länsimetron vaikeudet11.9.2018 13.54

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu