Puheenaihe

Kalasatama odottaa jo ratikkaa

LIIKENNE Lähivuosina Kalasatamaan kulkee nykyistä useampia busseja, kun osa Vantaalta tulevista linjoista alkaa pysähtyä siellä.

HSL

Tältä Kalasataman peruskoulun kupeessa olevalta pysäkiltä pääsee bussilla Maunulaan tai Pajamäkeen. Kovin pitkään näin ei ole ollut, sillä bussilinjojen 50 ja 59 päätepysäkki on ollut Junonkadulla vasta elokuusta lähtien. Pian tilanne muuttuu, sillä linjojen päätepysäkki siirtyy lokakuun loppupuolella asukkaiden valitusten takia Kalasataman metroasemalle.

Tätäkin isompi muutos kasvavan Kalasataman eri alueiden joukkoliikenneyhteyksiin on luvassa ensi vuosikymmenellä. Silloin Junonkatua pitkin pitäisi kulkea raitiovaunu kohti Pasilaa.

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti kesäkuussa, että Kalasataman ja Pasilan välille rakennetaan raitiotielinja. Raitiotien rakentaminen Kalasataman eteläisimmässä kärjessä sijaitsevasta Nihdistä Pasilaan voisi alkaa näillä näkymin vuonna 2021 ja valmistua vuonna 2024, kertoo projektipäällikkö Niko Setälä Helsingin kaupungilta.

– Raitiotietä rakennetaan osittain samassa tahdissa kadun rakentamisen kanssa etenkin Sompasaaressa ja Nihdissä, Setälä sanoo.

Kalasataman raitiotielinja liittyy alueen eteläosassa raitiotieyhteyteen, joka kulkee Kruunusiltoja pitkin keskustasta Laajasaloon ja Kruunuvuorenrantaan. Kruunusillat-raitiotieyhteyden on alustavasti arvioitu valmistuvan vuonna 2026.

Kalasataman asukasyhdistyksen puheenjohtaja Juhana Harju kertoo, että osa Kalasataman asukkaista odottaa jo kovasti molempia raitiotieyhteyksiä.

– Mitä nopeammin niitä projekteja saadaan eteenpäin, sitä parempi, hän sanoo.

Kalasataman nykyisistä joukkoliikenneyhteyksistä Harju kehuu etenkin metroa.

– Metro on lähellä ja se tulee vielä lähemmäksi, kun kauppakeskus avautuu. Se helpottaa liikkumista, Harju sanoo.

Tilaa Helsingin Uutisten maksuton uutiskirje tästä. Saat koosteen päivän kiinnostavimmista uutisista sähköpostiisi joka päivä klo 14. Eikä maksa mitään.

Muuttumattomina eivät tulevina vuosina pysy myöskään Kalasataman bussiyhteydet. Alueella pysähtyy tulevaisuudessa nykyistä enemmän busseja, kun Vantaalta tai sen kautta Helsinkiin kulkevien bussilinjojen 731 ja 738 päätepysäkit siirtyvät Rautatientorilta Kalasatamaan.

Samalla nykyisin Kuninkaanmäen ja Tikkurilan välillä kulkeva linja 711 siirtyy kulkemaan Kalasatamasta Tikkurilaan. Lisäksi Kalasataman ja Koivukylän välillä aloittaa uusi bussilinja 721, joka korvaa osaltaan lakkautettavan linjan 722 palvelua.

Joukkoliikennesuunnittelija Jussi Saarinen Helsingin seudun liikenteeltä kertoo, että bussien pysäkit tulevat Kalasataman metroaseman yhteyteen – käytännössä suoraan sen alapuolelle. Vantaalta liikennöivien linjojen muutokset ovat sidoksissa Itä-Vantaan Ojangon bussivarikon valmistumiseen.

– Tämän hetken tiedon mukaan liikennöinti voisi alkaa vuonna 2020 syysliikenteen alusta, Saarinen sanoo.

Joitakin muutoksia Kalasataman eri alueiden bussiyhteyksiin voi tulla jo ensi vuonna.

– Alueen rakentuessa ja katujen valmistuessa on tarkoitus jatkaa linjojen 50 ja 59 reittejä pidemmälle Sompasaareen jatkaen tietysti palvelua Kalasataman metroasemalla. Nämä muutokset olisivat mahdollisia näillä näkymin ensi vuoden syysliikenteestä alkaen, Saarinen kertoo.

Nykyisin Koskelasta Arabianrannan kautta Kalasatamaan kulkevan bussilinjan 55 taas on suunniteltu kulkevan tulevaisuudessa Vilhonvuorenkadun jatketta pitkin, jolloin linja käyttäisi Kalasataman metroaseman yhteydessä olevia pysäkkejä. Muutoksen toteutumisen aikataulu on vielä epäselvä.

Raitiotien arvioituja matka-aikoja

Nihti–Kalasataman keskus: 3–4 minuuttia

Nihti–Rautatieasema (Kruunusiltoja myöten): 9 minuuttia

Kalasataman keskus–Pasilan asema: 10–11 minuuttia

Lähde: Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelma

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu