Puheenaihe

Ministeriöt listaavat keinoja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi, kriittinen raja luultua lähempänä – "Mikään teko ei ole liian pieni"

Uuden sähkäauton hankinnan tukeminen on yksi Suomen hallituksen keinoista yrittää vähentää liikenteen päästöjä.

Anton Soinne

Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n tuoreen raportin mukaan maapallon lämpötila on jo noussut noin asteella esiteollisesta ajasta (1720–1800).

– Fossiilisen hiilen päästöt ja ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvu ei ole taittunut. Mikäli emme tee nopeita toimenpiteitä kaikilla toimialoilla, 1,5 asteen kriittinen raja ylitetään vuosisadan puoleen väliin mennessä, jolloin myös lämpenemisen aiheuttamat vaikutukset ovat vakavampia, sanoo Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja ja Suomen IPCC-työryhmän puheenjohtaja Juhani Damski.

1,5 asteen alittamiseksi tarvittavan muutoksen mittakaava on hänen mukaansa ennennäkemätön: päästövähennyksiin tähtääviä toimia on tehtävä kaikkialla yhteiskunnassa ripeästi ja kauaskantoisesti.

Tähän mennessä Pariisin sopimuksen alla annetut päästövähennyslupaukset eivät Damskin mukaan riitä rajoittamaan lämpötilan nousua.

– Ilmastotieteen viesti on hyvin selvä: aikaa ei ole hukattavaksi. Kaikkien pitää nyt tehdä ilmastotoimia enemmän, nopeammin ja laajemmin, toteaa asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.).

– Myös EU:n tulee päivittää oma päästövähennyssitoumuksensa 2020 mennessä ja unionin pitkän aikavälin strategiassa on tavoiteltava hiilineutraaliutta 2050 mennessä. Suomen kansallinen tavoite on olla hiilineutraali jo 2045.

Suomen kasvihuonekaasupäästöistä viidennes tulee liikenteestä ja siitä valtaosa tieliikenteestä.

– Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys, ja sen vaikutus liikenne- ja viestintäministeriön työhön on vahvistunut koko hallituskauden ajan, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

– Ilmastonmuutos muuttaa tapaamme liikkua. Yhtä yksinkertaista ratkaisua ei ole, tarvitaan monia keinoja ja mikään teko ei ole liian pieni.

Liikenne- ja viestintäministeriön toimia ilmastonmuutosta vastaan ovat muun muassa ilmastopoliittinen työryhmä Ilmo 45 sekä kävelyn ja pyöräilyn edistäminen.

Ilmo 45:n tavoitteena on löytää keinot, miten Suomessa liikenne on hiiletöntä vuoteen 2045 mennessä. Syyskuussa julkaistu väliraportti koostuu kolmesta skenaariosta. Loppuraportti julkaistaan 12.12.

Ministeriön ohjelma kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi tähtää siihen, että kävelyn ja pyöräilyn osuus nykyisistä matkamääristä lisääntyisi 30 prosentilla 2030 mennessä.

Kuluvan hallituskauden tärkeimpänä liikennettä ja viestintää koskevana hankkeena Berner pitää liikennepalvelulakia, joka mahdollistaa uusia palveluita niin, että jokaisen ei tarvitse omistaa omaa autoa.

– Tieliikenteen hiilipäästöjä voidaan vähentää siirtämällä liikkumista kumipyöriltä raiteille, Berner jatkaa.

–  Raideliikenteen palvelua edistetään selvittämällä mahdollisuuksia entistä nopeammille raideyhteyksille väleille Helsinki–Tampere, Helsinki–Turku ja Helsinki–Vantaan lentoasema–Porvoo–Kouvola sekä avaamalla henkilöliikenne kilpailulle.

Sähköautot ovat Bernerin mukaan myös yksi keino päästöjen vähentämiseen. Ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada valtiolta 2 000 euron tuen täyssähköisen henkilöauton hankintaan 2018–2021.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kysely: Lähikaupan säilyminen huolettaa ihmisiä ilmastonmuutosta enemmän13.9.2018 13.59
Kansainvälinen tutkimus: pohjoisen suot auttavat taistelussa ilmastonmuutosta vastaan12.9.2018 06.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu