Puheenaihe

Jättimylläys odottaa Nordean asiakkaita – sadattuhannet ovat vielä kiinni "pahviajassa"

Nordea haluaa siirtää asiakkaansa digiaikaan. Esimerkiksi lähimaksu onnistuu jo vaikka älykellolla.

Ulla Mether

Läheskään kaikki Nordean asiakkaat eivät ole ottaneet käyttöön sähköistä tunnuslukusovellusta tai tunnuslukulaitetta.

Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan varajohtajan Jani Elorannan mukaan vielä muutama satatuhatta asiakasta haluaa käyttää pahvista tunnuslukulistaa.

Toisin kuin Nordea on aiemmin tiedottanut, pankki ei aio poistaa tunnuslukulistoja kokonaan tämän vuoden loppuun mennessä. Nordea kertoo pyörtäneensä päätöksensä kesän aikana ja saadun asiakaspalautteen pohjalta. Myös pahvisten tunnuslukukorttiien lähettämistä asiakkaille jatketaan toistaiseksi.

– Nordea yhä lähettää tunnuslukukortteja asiakkailleen, eikä vielä ole lyöty lukkoon aikataulua siitä, milloin paperisesta kortista luovutaan kokonaan. Olemme nimittäin kesän aikana arvioineet uudelleen tunnuslukukortin lopettamisen aikataulua ja päätyneet jatkamaan vielä toistaiseksi sen käyttömahdollisuutta. Teimme päätöksen kuunneltuamme asiakkaitamme, kertoo lehdistöpäällikkö Satu Malkamäki Nordean viestinnästä.

Malkamäen mukaan Nordea haluaa antaa asiakkailleen lisää aikaa omaksua uusien tunnistautumisvälineiden, eli tunnuslukusovelluksen tai -laitteen käytön.

– Uusien välineiden käyttäjäkunta kyllä kasvaa tasaisesti. Tällä hetkellä uudet välineet ovat käytössä noin miljoonalla Nordean suomalaisasiakkaalla, Malkamäki jatkaa.

Eloranta uskoo, että uusi maksupalveludirektiivi pakottaa pankit luopumaan tunnuslukulistoista.

Finanssialan asiantuntija Peter Jansson sen sijaan ei ole vielä yhtä vakuuttunut.

– Kaikki pankit tulkitsevat direktiiviä eri tavalla, yhteistä näkemystä ei ole. Odotamme kantaa Finanssivalvonnalta, joka asian käytännössä päättää, Jansson sanoo.

EU haluaisi yhtenäistää vahvan sähköisen tunnistautumisen, jonka avulla voidaan estää paperilla olevien tunnuslukujen väärinkäytön mahdollisuus.

Tunnuslukusovellus on älypuhelimeen tai kotitietokoneeseen ladattava ohjelma, joka keskustelee konekielisesti pankin järjestelmän kanssa. Tunnusluvun syöttäminen voidaan hoitaa myös tunnuslukulaitteella, joka muistuttaa pientä taskulaskinta.

Juttua oikaistu 9.10 klo 13.21: korjattu tieto, että Nordea on päätynyt jatkamaan vielä toistaiseksi paperisen tunnuslukukortin käyttöä ja niitä myös edelleen lähetetään asiakkaille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Nordea lykkäsi verkkopankkiuudistustaan – IS: suomalaiset kiintyneet pahviläpysköihinsä10.1.2018 11.50
Dansken mobiilipankista voi tarkistaa Nordean tilin saldon - 70 prosentilla suomalaisista on tili useassa pankissa23.8.2018 20.40
"Yhdenvertaiset mahdollisuudet asioiden hoitamiseen" – Pankin uusi verkkopankkipalvelu on suunnattu toimintarajoitteisille9.7.2018 16.48
Valepoliisi huijasi pankkitunnukset ja sai naisen jättämään arvoesineensä ja käteisensä syötiksi oven ulkopuolelle – vei kaiken24.8.2018 21.20
Asiakas yritti nostaa 1 euron Nordean konttorista – "Ei meillä ole enää käteistä täällä"2.8.2018 08.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu