Puheenaihe

Luomuspelttijauhoja ja marketin halvinta säilyketonnikalaa – Hybridikuluttajan pizza syntyy eri hinta- ja laatuluokan aineksista

Kuluttaja seikkailee kymmenien tuhansien tuotteiden keskuudessa asioidessaan isossa marketissa.

Johanna Erjonsalo

Tulevaisuuden ruokakaupan asiakas on entistä haastavampi ostoläyttäytymisen tutkijoille, sillä hänen käyttäytymistään on vaikea ennustaa.

Asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar Kesko Oyj:sta puhuu hybridikuluttajasta, joka tekee päätöksiä erilaisilla motiiveilla; yhdessä hetkessä äärimmäisen rationaalisesti, seuraavassa täysin spontaanisti.

– Asiakas esimerkiksi seikkailee saman ruoka-aterian eri ainesten kanssa hyvin erilaisissa hintakategorioissa. Hän saattaa ostaa pizzapohjaa varten kalleimman mahdollisen spelttijauhopussin, mutta kerätä täytteet edullisimmista Pirkka-tuotteista.

Tulevaisuuden asiakas tasapainoilee hinnan, inspiraation ja vaivattomuuden kolmiossa ostoksia tehdessään.

Tulevaisuuden kaupassa asiakas saa avukseen digitaalisen kauppakaverin.

K-Ryhmän visioissa älypuhelimen ruudulle ilmaantuu digitaalinen ostoslista, jonka avulla perheenäiti voi kauppareissullaan minimoida kotiin päätyvän muovijätteen määrän sillä sovellus valikoi tuotteet siten, että ne sisältävät mahdollisimman vähän muovia.

Yhtä lailla kauppalista voidaan laatia edullisimman hinnan, kotimaisuusasteen, tietyn budjetin tai vaikkapa ravintosisältöjen mukaan.

– Perhe voi esimerkiksi päättää vähentävänsä sokeria 20 prosenttia ruoasta ja rakentaa ostoslistansa sen mukaan. Kännykkään ladattava mobiilisovellus on asiakkaan digitaalinen kauppakaveri, joka auttaa haluttujen tuotteiden valikoimisessa sekä tarvittaessa keräilyssä ja maksamisessa, sanoo Jungar.

Jungar puhui tulevaisuuden ruokakaupasta Suomen Pakkausyhdistyksen järjestämässä seminaarissa Helsingin Messukeskuksessa tiistaina.

Jo tällä hetkellä K-ryhmällä on käytössään K-Ruoka-mobiilisovellus, johon karttuu tietoa asiakkaan ostokäyttäytymisestä.

Datan pohjalta sovellus kertoo asiakkaalle juuri häntä kiinnostavista tarjouksista.

Alkoholi-, tupakka- tai energiajuomatuotteita sovellus ei mainosta.

Sovelluksen apu korostuu etenkin suurissa marketeissa. Esimerkiksi Espoon Ison Omenan K-Citymarketin tuotevalikoima kattaa nykyisin noin 30 000 tuotetta, joiden äärellä asiakas tekee valintojaan.

Sovelluksen on ottanut käyttöönsä tällä hetkellä 580 000 asiakasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu