Puheenaihe

Sähkö- vai polttomoottori? Näin autojen hinnat kehittyvät vuoteen 2025 mennessä, ennustaa autoalan pomo

Lataustolpilla ei vielä ole ruuhkia.

Juha Perämäki

EU:n ympäristöneuvosto on määritellyt uusille henkilö- ja pakettiautoille entistä tiukemmat päästörajat.

Ne eivät tee tulevaisuuden autoilusta mahdotonta, uskoo Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

– Autojen hinnat tulevat jopa hieman laskemaan, kunhan massiiviset ensivaiheen investoinnit on kuoletettu.

Rissa perustelee hintanäkemystään sillä, että sähkömoottori on energiatehokkaampi ja yksinkertaisempi kuin polttomoottori.

– Sähkömoottorissa on noin 18 liikkuvaa osaa kun polttomoottorissa niitä on jopa 2 000!

Päästöttömyyteen ei päästä helposti. Ladattavien hybridien, täyssähköautojen ja vetypolttokennoautojen kehittäminen vaatii valtavia ponnistuksia ja taloudellisia panostuksia.

– Tästä syystä ei voida kertaheitolla siirtyä polttomoottoriautojen tuotannosta täyssähköautoihin tai vetyautoihin, Rissa perustelee.

– Näyttäisi siltä, että nykyhetkestä noin vuoteen 2025 saakka ollaan vielä uusien tekniikoiden kehitysvaiheessa, jonka aikana täyssähköautojen hinnat lähestyvät polttomoottoriautojen hintoja. Täyssähköauto on nyt vielä 1,5–1,8 kertaa vastaavan kokoista polttomoottoriautoa kalliimpi.

Tulevaisuuden autot 2030 jälkeen ovat Rissan vision mukaan käytännössä päästöttömiä, turvallisia ja mukavia ajaa.

– Digitaaliset ratkaisut auttavat kuskia ja tuovat viihdettä ja turvaa. Kaikki viihtyvät autossa, hän kuvailee.

– Ihmiset liikkuvat jatkossa yhä enemmän. Vapaus liikkua ja valita auto on kansalaisten oikeus nyt ja tulevaisuudessa.

Kannan uusiutuminen toisi kuluttajille Rissan mukaan nykyistä turvallisempia autoja. Aaltoyliopiston tutkimuksen mukaan nykyauto on jopa 50 prosenttia turvallisempi kuin 10 vuotta vanhemmat autot.

Päästörajojen hilaaminen yhä alemmas ja alemmas vaikuttaa mahdolliselta sekä teoriassa että käytännössä.

– Menneinä vuosina esimerkiksi dieseleihin on kehitetty urearuiskutusjärjestelmiä, joiden avulla typenoksidi- ja hiukkaspäästöt on saatu minimiin, Rissa mainitsee.

– Dieselin CO2-päästöt ovat jopa 20 prosenttia alhaisemmat kuin bensamoottorin.

Nykyiset autot eivät ole joutumassa heti romuttamolle paalattaviksi.

– Ei heti, mutta seuraavien kahdentoista vuoden aikana pääosin kyllä, Rissa sanoo.

– Suomen tulee kiihdyttää autokannan uusiutumista, koska nykyvauhdilla autokantamme keski-ikä vain kasvaa.

– Tällä hetkellä henkilöautokantamme keski-ikä on jo noin 12,2 vuotta, ja tällä kierrolla kanta vain vanhenee edelleen emmekä saavuta Suomelle asetettuja CO2-päästötavoitteita.

Ulkomailta juuri tuodulla isolla ja millä tahansa dieselautolla saa Rissan mukaan jatkossakin ajaa.

– Suomessa ei ole typenoksidi- ja hiukkaspäästöongelmia kuten Keski-Euroopan suurissa kaupungeissa. Suomessa dieseleiden osuus koko autokannasta on selvästi alhaisempi kuin Keski-Euroopassa, jossa dieselien osuus uusmyynnistä on ollut 50 prosenttia, jopa yli 70 prosenttia, hän mainitsee.

– Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa diesel on tänään ja vielä vuosia järkevä ratkaisu, kun ajetaan paljon, Rissa toteaa.

Autojen uudet päästörajat

EU:n ympäristöneuvoston kokous sopi tiistaina päästörajat uusille henkilö- ja pakettiautoille.

2025 henkilö- ja pakettiautojen hiildioksidipäästöjen tulee olla -15 prosenttia vuoden 2020 tasosta.

2030 henkilöautojen CO2-päästöjen tulee olla -35 ja pakettiautojen -30 prosenttia vuoden 2020 tasosta.

Lisää aiheesta

Mepit leikkaamassa autojen päästöistä komissiotakin enemmän – sakko uhkaa valmistajia4.10.2018 09.05
Suomalaisfirman keksintö voi mullistaa joukkoliikenteen – "Ei pakokaasuja, eikä haittayhdisteitä ja diesel-busseja hiljaisempi"15.4.2018 20.35

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu