Makumaailma

Helsingin ytimessä juodaan nyt pinkkiä olutta – naiset innostuivat viiniä muistuttavasta juomasta

OLUT Karkkikauppaa muistuttava Pien Shop & Bar herättää huomiota.

Pien Shop & Bar avattiin lokakuussa Ateneuminkujalle.

Aapo Siippainen

Ateneuminkujalle tässä kuussa avattu Pien Shop & Bar on yhdistelmä olutravintolaa ja kauppaa. Kaikkia myytäviä oluita ja siidereitä voi juoda paikanpäällä. Kotiin voi ostaa korkeintaan 5,5-prosenttisia juomia.

Ensimmäisenä kauppa herättää huomion kirkkailla väreillä ja jännittävillä ikkunatarroilla. Yrittäjä Erkki Häme sanoo, että lähes kaikki ohikulkijat jäävät tuijottamaan liiketilaa.

– Tämä erottuu niin paljon muista liikkeistä. Sisustamisessa on muodissa nyt betoni ja puu. Puun säilytimme, mutta halusimme piristää perinteistä tyyliä 1980-luvun värimaailmalla.

Perinteisesti olut on väriltään vaalean kuparista, mutta Pienessä moni nauttii kirkkaan keltaista tai jopa pinkkiä olutta. Useiden pienpanimo-oluiden etiketit ovat väriltään räikeitä ja kuvituksessa on käytetty runsasta mielikuvitusta. Myymälä valitseekin valikoimaansa laadukkaita oluita, jotka ovat myös näyttäviä.

– 70 prosenttia asiakkaista valitsee oluen sen perusteella, miltä se näyttää. Ihmiset keskittyvät olueen myös visuaalisesti ja esteettisesti, joten on tärkeää, mitä etiketissä lukee ja miltä se tuntuu. Panimot ovat alkaneet heräämään tähän, Häme kertoo.

Yhä useammassa trendikkäässä oluessa on makuja, jotka tuovat mieleen viinin ja siiderin. Happamien oluiden myötä naiset ovat entistä kiinnostuneempia oluista.

– Emme yritä väkisin houkutella naisia, mutta niitä tulee automaattisesti lisää, kun huomataan, ettei olut ole niin yksiulotteinen asia. Hapanoluet, joissa on paljon marjaa ja hedelmää, lähenevät viiniä. Osa oluista on kypsytetty viinitynnyreissä.

Aikaisemmin Pien toimi viereisessä liiketilassa pelkästään myymälänä. Nyt ravintolassa lasiin voidaan kaataa myös yli 5,5-prosenttisia juomia.

– Tällä hetkellä tuntuu, että noi puolet oluista ostetaan mukaan. Säilytämme kaikki oluet kylmässä, koska tuoreus on meille tärkeää.

Muuton myötä suomalaisten pienpanimo-oluiden määrä Pienessä on vähentynyt. Painotus on nyt harvinaisuuksissa, joita kerätään eri puolita Eurooppaa ja Yhdysvaltoja.

– Menemme laatu ja harvinaisuus edellä. Keskitymme vähemmän niihin oluisiin, joita on jo muissa kaupoissa. Asiakaskuntaamme kiinnostaa oluet, joita ei muualta löydy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Paketoitu pullo vei koehenkilöiden huomion – Kuluttajatestit tuottavat rahanarvoista tietoa 19.10.2018 06.15
Olvin uusi trendiolut kiertää alkoholilain rajoituksen – tätä saat ostaa vaikka baari-illan jatkoille17.9.2018 19.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Makumaailma

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu