Makumaailma

Hartwall vei suomalaisten suosikkilonkeron Kiinaan – kopiot tulivat kauppoihin välittömästi

Hartwall aloitti perinteisen lonkeronsa myynnin Kinassa huhtikuussa – nyt sitä on ryhdytty kiivaasti kopioimaan. Kuvassa alkuperäisiä Long Drink -pulloja. – 

Hartwall

Tuotemerkkien kopiointi on tavallista maailmalla: kun joku tuote tai yritys on saavuttanut maineikkaan brändipaikan, kyseenalaisemmat kauppamiehet plagioivat tuotteen kuvion tai värityksen omiin tavaroihinsa. 

Nyt näin on käynyt suomalaisten suosikkijuomalle. Hartwall aloitti Original Ling Drink -juoman myynnin Kiinassa viime huhtikuussa – ja jo nyt kiinalaisille on myyty lonkeroetiketin kuviota suuresti jäljitteleviä tölkkejä, joiden sisällä onkin vehnäolutta.

Aito lonkero tuli myyntiin paikallisessa Alibaban verkkokauppa-alustassa, jolla on satoja miljoonia käyttäjiä kuukaudessa. Myynnin kasvua tukemaan on avattu myös paikalliset sosiaalisen median kanavat.

– Meille tulee aina välillä vastaan kopioita maailmalla – eniten suosituimmista vientituotteistamme, kuten juuri Original Long Drinkistä. Vaikka tuotemerkkien kopiointi on aina ikävää on se myös merkki siitä, että juomamme ovat tunnettuja ja haluttuja myös kotimaan ulkopuolella, arvioi Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen.

Järvisen mukaan tuotemerkkien plagiointi on varsin tavallista juuri Kiinassa.

– Tämä tuote tuli tietoomme vain muutamia viikkoja Kiinaan lanseerauksemme jälkeen. Olemme olleet yhteydessä sen valmistajaan ja ryhtyneet toimenpiteisiin, jotta kopio saadaan pois markkinoilta. Hartwall toki omistaa oikeudet Original Long Drink -brändiin ja -pakkauksiin, Järvinen muistuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Makumaailma

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu