Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Selvitys: Tunneli paras vaihtoehto Rautatieaseman pyöräreitille – hinta 23 miljoonaa, lyhentää pyöräilijän matkaa 600 metriä

YHTEYDET Uusi tunneli ydinkeskustassa rautatieaseman ali lyhentää matkaa radan toiselle puolelle 600 metriä, kun verrataan nykyiseen pyöräilyn reittiin Kaivokadun kautta.

Havainnekuva alikulun suuaukosta lännestä. Suunniteltu alikulku rakentuu Kaisaniemenpuistosta Elielinaukiolle johtavan nykyisen jalankulkutunnelin pohjoispuolelle ja yhdistyy siihen yhdyskäytävällä.

Kaupunkiympäristön toimiala

Kansalaistorin ja Kaisaniemen välinen pyörä- ja jalankulkuyhteys on selvitetty. Mukana oli pohjoinen ja eteläinen siltavaihtoehto ja tunneli.

Tunnelia ja kahta siltavaihtoehtoa tarkasteltiin liikenteen, rakennettavuuden, kaupunkikuvan ja maiseman näkökulmista. Lisäksi jokaisesta vaihtoehdosta arvioitiin rakentamiskustannukset ja ylläpitokulut.

Selvityksessä tunnelia pidettiin liikenteellisesti, maisemallisesti ja kaupunkikuvallisesti toimivimpana ratkaisuna. Siltavaihtoehtojen keskeisimmät ongelmakohdat liittyvät haastavaan rakennuspaikkaan.

Eteläisessä siltavaihtoehdossa Oodin, Kiasman ja Sanomatalon tarpeet tekevät toimintojen yhteensovittamisesta vaikeaa, ja pohjoinen vaihtoehto on juuri rakennetun Töölönlahden puiston kaavallisten tavoitteiden vastainen.

Lisäksi molemmat siltavaihtoehdot levittäytyisivät asemakaavalla suojeltuun, kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen Kaisaniemen puistoon, joka on Helsingin ja Suomen vanhin julkinen puisto.

Tunnelin kustannuksissa on säästetty alkuperäisestä arviosta kolme miljoonaa euroa jättämällä pyöräpysäköinti pois. Kustannusarvio on nyt 23 miljoonaa euroa. Maanalainen pyöräparkki voidaan kuitenkin toteuttaa suunnitellulle paikalle myöhemmin.

Siltojen kustannukset ovat esitettyä vielä arviolta 30 prosenttia suuremmat, mikäli siitä haluttaisiin rakentaa näyttävä maamerkki.

Nykyinen yhteys Baanalta itään ja Hakaniemen suuntaan on hankala. Suoremmalla yhteydellä on tärkeä rooli pyöräliikenteen baanaverkossa. Uusi yhteys vie nykyiseltä Baanalta radan vartta kulkevalle Pohjoisbaanalle sekä Hakaniemen suuntaan ja Itäbaanalle.

Suunniteltu alikulku yhdistää kaupungin länsi- ja itäpuolelta tärkeimmät pyöräliikenteen sisääntuloväylät. Noin 220 metriä pitkä alikulku rakentuu Kaisaniemenpuistosta Elielinaukiolle johtavan nykyisen jalankulkutunnelin pohjoispuolelle ja yhdistyy siihen yhdyskäytävällä. Alikulku lyhentää matkaa radan puolelta toiselle noin 600 metriä verrattuna nykyiseen pyöräilyn reittiin Kaivokadun kautta.

Rakentamisaika on arviolta 2 vuotta.

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee suunnitelmaa ensi tiistain kokouksessaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Rautatieasemalle kallis tunneli vai vaikeasti sovitettava pyöräsilta? – "Silta pilaisi alueen täysin"5.7.2018 06.35
Pyöräsilta voisi viedä aseman yli ja Kaisaniemestä Siltasaareen – lisää visioita keskustan liikenteeseen15.2.2018 19.45
"Sikakalliin" keskustan pyörätunnelin sijaan silta? – vaihtoehtoja puntaroidaan vielä11.2.2018 19.35
Keskustatunnelin ja kävelykeskustan suunnittelu etenee – kahdeksan suunnittelutoimistoa jätti ehdotuksensa5.9.2018 11.40

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu