Puheenaihe

Pelätty rekrytointi-ilmiö ei toteutunut taksialalla – yrittäjä kertoo miksi

LIIKENNE Lupien vapauttaminen viime kesänä ei olekaan saanut taksirenkejä ryhtymään isänniksi. Konkari arvelee, että monen hakema uusi lupa on jäänyt pöytälaatikkoon, kun alan kova arki on selvinnyt.

Vantaan taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Hirvikallio tietää, mitä taksiyrittäjyys tarkoittaa. Hän uskoo, ettei kaikilla lupaa hakevilla ole tietoa esimerkiksi taksiautoiluun liittyvistä vakuutuksista.

Tiina Örn

Liikennelain uudistuessa yrittäjien renkeinä taksia ajavat hankkivat omat luvat. Moni arveli, että muutoksen myötä taksialan yritysten vaikeudet saada kuljettajia lisääntyvät.

Kuinkas sitten kävikään?

– Rekrytoinnissa on ollut pääkaupunkiseudulla tiukkaa jo ennen kuin lakimuutos tuli heinäkuussa voimaan. Lupien vapautuminen ei ole muuttanut tilannetta merkittävästi, kertoo noin 550 taksinkuljettajaa Suomessa työllistävän Cabonlinen toimitusjohtaja Topi Simola.

Kuljettajapula on lisääntynyt jonkin verran, mutta Simolan mukaan kyse ei ole siitä, että suuri määrä yrityksissä palkollisena ajavia olisi hankkinut omat luvat.

– Talous vetää, ja töitä löytyy myös muilta aloilta. Se näkyy kuljettajien rekrytoinnissa.

Vantaan taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Hirvikallio muistuttaa, että taksiliikenne on edelleen luvanvaraista. Uusia, lakimuutoksen jälkeen liikenteeseen tulleita autoja on hänen mukaansa näkynyt Vantaalla tähän mennessä vain vähän.

– Luvan saaminen on helpottunut, mutta yrittäjänä toimiminen ei. Kun alat selvittää, mitä yrittäjänä toimiminen vaatii ja mitä auton rekisteröiminen taksiliikenteeseen vakuutuksineen tarkoittaa, niin moni lupa voi jäädä pöytälaatikkoon, sanoo Hirvikallio.

Hän kuitenkin arvelee, että loppuvuodesta Vantaalla näkyvien uusien yrittäjien määrä lisääntyy.

Simola korostaa taksialalla olevan Suomessa ”kahdet eri markkinat”. Pääkaupunkiseudulla on pulaa kuljettajista, mutta maakunnissa tilanne on toinen.

Lue myös: Taksien uhkapeli häiritsee asiakaspalvelua – "Meilahden kelavalikoija" sai 1 117 kyytitilausta, hyväksyi vain 22

Poimintoja vaatimuksista

Taksiliikennelupaa hakevan on oltava täysi-ikäinen ja hyvämaineinen. Jos lupaa hakee yritys, myös yrityksen ja sen toimitusjohtajan sekä vastuunalaisen yhtiömiehen tulee olla hyvämaineisia.

Hakijalla ei saa olla veroihin tai muihin vastaaviin maksuihin liittyvä laiminlyöntejä eikä ulosotossa olevia velkoja, jotka ovat maksukykyyn nähden vähäistä suurempia.

Hakijan vakituisen asuinpaikan tai kaupparekisteriin merkityn kotipaikan on oltava Suomessa. Suomen kansalaisuutta ei vaadita.

Kattava lista löytyy liikennepalvelulaista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Taksien uhkapeli häiritsee asiakaspalvelua – "Meilahden kelavalikoija" sai 1 117 kyytitilausta, hyväksyi vain 221.11.2018 19.50
Helsinkiläinen taksiyhtiö laittoi hinnat täysin uusiksi – lähtömaksu halpenee jopa 57 prosenttia17.10.2018 09.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu