Puheenaihe

Varustelekan pomo: Näin moni yritys mokaa somessa – "Yhtä mielenkiintoista kuin peniksenkasvatusviestit"

Valtteri Lindholmin Varusteleka-kauppa tunnetaan suorasärmäisestä some-viestinnästään.

Riina Haapala

Onko yrityksen pakko olla sosiaalisessa mediassa? On, jos kysytään Varustelekan perustajalta, yrittäjä Valtteri Lindholmilta.

Lindholmin mukaan Facebook-sivut voivat olla jopa parempi vaihtoehto kuin nettisivut.

– Firmoilla on monesti huonot nettisivut, Lindholm sanoo.

Hän muistuttaa, että vaikka nettisivut olisi tehty hyvin, ne ovat yksi ylimääräinen käyttäjätunnus ja salasana muistettavana ja ohjelma käytettävänä.

– Sosiaalinen media on suunniteltu koukuttamaan meidät kaikki ja 80 prosenttia suomalaisista on Facebookissa, Lindholm muistuttaa.

– Some on niin helppokäyttöinen ja ihmiset etsivät sieltä tietoa.

Lindholm kertoo itse etsineensä Facebookin kautta sähköurakoitsijaa. Tälle on myös perusteet: jos firma on ollut aktiivinen Facebookissa, voi olettaa, että se on myös toiminnassa. Samalla näkee myös arvostelut eli sen, mitä mieltä muut ovat yrityksestä.

Lindholm korostaa, että erityisen tärkeää somessa olo on hotelleille ja ravintoloille, mutta myös kaikille muille yrityksille. Lindholm kertoo, ettei hän itse ole kovin aktiivinen somen käyttäjä, mutta muuttaessaan uuteen kaupunkiin Porvooseen, hän kävi klikkailemassa seurantaan kaupungin, lapsiperheiden palvelut ja lähiravintolat. Ne ovat palveluita, joiden viestejä hän haluaa nähdä.

– Useimmat firmat tekevät paljon huonoa somea ja käyttävät sitä väärin. Suurin ongelma on, että yritykset käyttävät somea huomiohuoraamiseen, Lindholm sanoo.

Sen sijaan, että yritykset yrittäisivät tavoittaa kohderyhmänsä, ne yrittävät Lindholmin mukaan tavoittaa koko maailman huomiota arvonnoilla ja tykkää&jaa-päivityksillä.

– Se on yhtä mielenkiintoista kuin peniksenkasvatusviestit, joita sähköpostiin tulee.

Lindholmin mukaan ongelmana on, että ihmiset ovat tottuneet perinteiseen mediaan, jossa pitää niin sanotusti ampua haulikolla eli tavoittaa miljoonayleisöstä ne 200 000, joita kiinnostaa. Hän kuitenkin muistuttaa, että esimerkiksi ravintolan ei tarvitse tavoittaa kuin oikean ikäiset ihmiset, joilla on kiinnostusta ja rahaa käydä ravintolassa.

Sosiaalinen media yrittää päätellä, mikä ihmisiä kiinnostaa. Kun tavoitellaan kaikkia, järjestelmä ei pysty arvioimaan, mikä on kiinnostavaa. Esimerkiksi Lindholm nostaa Jounin kaupan, joka on tempauksillaan ja arvonnoillaan tavoittanut valtavat määrät ihmisiä. Siitä otetaan mallia, vaikka Lindholmin mielestä ei pitäisi.

– Monesti asiakkaat näyttävät samalta kuin yrittäjä ja työntekijät. Lindholmin neuvo onkin, että somea pitäisi käyttää tavalla, joka itselle tuntuu luontevalta ja valita kanavat sen mukaan. Jos some ei kiinnosta, olisi hyvä olla ainakin Facebookissa ja perustietojen lisäksi muistaa hyvän joulun ja juhannuksen toivotukset.

Lindholmin oma yritys Varusteleka on monelle tuttu erikoisistakin some-tempauksista. Varusteleka on perustettu jo ennen sosiaalisen median aikaa ja silloin yrityksellä oli oma foorumi. Somessa olo on ollut Lindholmin mukaan yritykselle luontevaa.

– Ei se edellytä sitä, että on hienot kamerat ja laitteet. Meidän suosituimpia päivityksiä ovat tunteen palossa kirjoitetut jutut. Somessa ei tarvitse osata, sen kun tekee vaan ja harjoittelee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu