Puheenaihe

Kuva: "Mysteeritunneli", joka ei johda minnekään – Helsingin uusimman autotunnelin avaamista saadaan vielä odottaa

Teollisuuskadun tunneli aukeaa ensi syksynä, jolloin se johtaa uudelle Veturitielle.

Aapo Siippainen

Teollisuuskadun länsipäähän on valmistunut suuren autotunnelin sisäänkäynti, joka ei johda toistaiseksi mihinkään.

Vaikka tunneli näyttää liikennemerkkejä myöten valmiilta, ei sitä oteta käyttöön ennen syksyä 2019. Tuolloin sen kautta pääsee Keski-Pasilaan rakennettavalle uudelle Veturitielle.

Tunneli avataan samaan aikaan Keski-Pasilaan nousevan kauppakeskus Triplan ja Pasilan aseman kanssa.

– Onhan se varmasti hämmentävän näköinen. Tunnelissa rakennetaan kuitenkin kovasti, vaikka pinnalle se ei näy, sanoo projektinjohtaja Harri Verkamo Helsingin kaupungilta.

Suuri osa Teollisuuskadun liikenteestä ohjataan maan alle.”

Tunnelista tulee Itäkeskuksen suunnasta pääyhteys Keski-Pasilaan ja sillä korvataan muun muassa Ratapihantien kautta kohti Mannerheimintietä ja Vihdintietä kulkevaa liikennettä. Teollisuuskadulla liikkuu tunnelin kohdalla nykyään noin 20 000 autoa vuorokaudessa. Tunnelin liikennemääräksi arvioidaan 10–15 000 autoa.

– Toivomme, että suuri osa Teollisuuskadun liikenteestä saadaan ohjattua maan alle.

Tunnelin länsipää tulee samaan kohtaan, missä oli aikaisemmin Pasilan aseman vieressä oleva rautatietunneli. Tunnelin itäpäähän Teollisuuskadulle on rakennettu uusi betonitunneli, mutta länsipäässä on pystytty hyödyntämään vanhaa rautatietunnelia.

–  Tällä hetkellä tunnelissa tehdään viimeistelytöitä. Tunneli valmistunee tämän vuoden puolella. Sen jälkeen alkaa muun muassa tunnelin liikenteenhallintajärjestelmän rakentaminen ja testaus, joka kestää kevääseen 2019, Verkamo kertoo.

Miksi tunnelin Teollisuuskadun pääty on tehty valmiiksi ensimmäisenä?

– Teollisuuskadun tunneli on osa Helsingin kaupungin ja Liikenneviraston yhteishanketta, johon kuuluu myös Pasilan aseman läntinen lisäraide. Nämä kuuluivat yhteisurakkaan, Harri Verkamo kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Keskustatunnelin ja kävelykeskustan suunnittelu etenee – kahdeksan suunnittelutoimistoa jätti ehdotuksensa5.9.2018 11.40
Keskustan pyörätunnelilla jopa 10 000 päivittäistä käyttäjää – "Rautatieaseman edusta muuttuu turvallisemmaksi"7.11.2018 17.40
Sörnäisten tunnelisuunnitelma hyväksyttiin valtuustossa30.8.2018 12.10
Selvitys: Tunneli paras vaihtoehto Rautatieaseman pyöräreitille – hinta 23 miljoonaa, lyhentää pyöräilijän matkaa 600 metriä26.10.2018 10.18

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu