Puheenaihe

Keskisuomalainen-konsernin uusi kaupallinen johtaja uskoo lehtien tulevaisuuteen – "Vastuulliselle viestinnälle on yhä enemmän markkinaa"

Keskisuomalainen-konsernin uusi kaupallinen johtaja on perhekeskeinen uraohjus, joka uskoo mediamyynnin nousuun.

Mediatalo Keskisuomalaisen uusi kaupallinen johtaja Mikko Pakarinen pitää esimiestyössä tärkeänä sitä, että työntekijöille annetaan tilaa tehdä myös virheitä. ”En ole mikromanageerauksen ystävä, vaan uskon ihmisten omaan vastuuseen, ajatteluun ja tekemiseen. Olen saanut tehdä töitä erinomaisten ihmisten kanssa.”

Risto Aalto

Jyväskylä | Jo 20 vuotta Nordeaa eri tehtävissä palvellut Mikko Pakarinen täytti tänä kesänä 45 vuotta ja tajusi, että jos hän haluaa kokeilla urallaan vielä jotain uutta, se on tehtävä nyt. Muutokseen puskivat myös liikkeenjohdon opinnot, joita Pakarinen tekee parhaillaan Jyväskylän yliopistossa.

– Siellä olen pohtinut siitä, kuka minä olen ja miten minusta tuli minä.

Tärkeä käännekohta Pakarisen elämässä on ollut se, kun hän 23-vuotiaana pääsi Nordean esimiesharjoitteluohjelmaan. Nyt jälkikäteen Pakarinen arvioi, että etenemisessä auttoivat tietyt toimintamallit, jotka hän omaksui jo lapsena.

– Isäni oli pankkiiri ja sen vuoksi muutimme usein. Sen seurauksena olen oppinut, miten muutokseen sopeudutaan ja reagoidaan. Se on auttanut minua onnistumaan eri tehtävissä.

Vuonna 2014 Pakarinen valittiin Nordean Järvi-Suomen aluejohtajaksi. Hän asui perheineen silloin vielä Vantaalla.

– Muistan hyvin sen puhelun, jossa nimitys selvisi. Olimme autossa ja minä olin riemuissani, mutta rouva ei ollut kauhean ilahtunut. Hänellä oli huoli asumisesta ja lasten koulunkäynnistä. Se oli hyvin kaksijakoinen hetki.

Perhe muutti Jyväskylään, ja Pakarinen sai kaipaamaansa aluejohtajavastuuta.

Neljä vuotta myöhemmin alkoi kuitenkin tuntua siltä, että on aika vaihtaa suuntaa. Marraskuun alussa Pakarinen aloitti Keskisuomalainen-konsernin kaupallisena johtajana.

Pakkohan sitä on kysyä: miksi Pakarinen luopui finanssijätin aluejohtajuudesta ollakseen vastuussa mediamyynnistä, joka on tunnetusti ollut laskussa jo vuosia?

Pakarinen remahtaa nauramaan.

– Olen aina viihtynyt sitä paremmin, mitä vaikeampaa on.

Sitten hän vakavoituu.

– Olin ollut 20 vuotta Nordeassa ja halusin tehdä jotain ihan muuta. Päätös oli vain ajan kysymys.

Pakarinen on vakuuttunut siitä, että lehtien mediamyynti saadaan uuteen nousuun.

– Täytyy kuitenkin muistaa, että puhun nyt hyvin pian alan vaihdon jälkeen. Tässä on kokonaan uusi sanastokin omaksuttavana.

Pakarisen toimenkuvaan kuuluu johtaa konsernin mediamyyntiä: siis mainontaa kaikilla palvelualustoilla paperilehdestä digitaalisiin ulkomainospaikkoihin. Työhön kuuluu sekä asiakas- että esimiestyötä.

Pakarisen mielestä pirstaloituneiden mainoseurojen maailmassa Keskisuomalainen-konsernin kilpailuetu on monikanavainen, monipuolinen sisältö.

– Tuotteista pitää siirtyä kokonaisvaltaisten ratkaisujen myymiseen. On tärkeää ymmärtää ilmiöt, tapahtumat ja toimialojen muutokset. Asiakas ja sen liiketoiminta täytyy tuntea todella hyvin, jotta voi tehdä ratkaisuehdotuksia. Se vaatii asiakkaan tarinan äärelle pysähtymistä.

Myös journalistisen sisällön on oltava erinomaista.

– Tietoa on niin paljon, että vastuulliselle viestinnälle on yhä enemmän markkinaa.

Työajan olemassaoloon Pakarinen ei usko. Hän itse pitää omaa työtään niin motivoivana ja mielekkäänä, että se nostaa hänet työaika-ajattelun yläpuolelle. Pakarinen vastaa puhelimeen vapaa-ajallakin ja saattaa koska tahansa tempautua mukaan alan keskusteluihin. Hän ei koe sitä rasitteeksi.

– Päinvastoin. Olen aina hakenut itselleni innostavaa työtä. Mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän tarvitsen rauhoittumishetkiä, koska työni on niin sosiaalista. Nykyään en enää sano kaikkiin asioihin "kyllä". Minäkin olen välillä väsynyt.

Myös perhe vilahtelee Pakarisen puheissa paljon. Sille hän haluaa antaa riittävästi aikaa.

– Kokonaisvaltaisesti hyvässä elämässä täytyy olla tilaa bonussektorille. Se voi tarkoittaa sitä, että ryhdytään suunnittelemaan koko perheen yhteistä Tahkon-matkaa. Tai sitä, että käymme tyttären kanssa popduo Marcus & Martinuksen keikalla.

Vaikuttaa siltä, että Pakarinen on mies, joka omistautuu täysillä työlleen ja perheelleen. Milloin hän on yksin ja hiljentyy vain itseään varten?

– Opiskellessa. Se on ajan ottamista itselle.

Eli paras päännollauskeino on tehdä yliopistotason opintoja?

– On meillä vuosittain pankinjohtajien pöytäjääkiekkoturnaus.

Kirjoittaja: Heli Kiukkonen

Pankista mediaan

  • Syntynyt Kuopiossa 1973.
  • Opiskellut tradenomiksi Joensuussa.
  • Asuu omakotitalossa Jyväskylän Sääksvuoressa.
  • Perheeseen kuuluvat erityisluokanopettajana työskentelevä vaimo, 14-vuotias Emil ja 10-vuotias Iiris.
  • Harrastaa golfia, tennistä ja lasten kuljettamista urheiluharrastuksiin. "Kuskaan mielelläni. Autossa tulee juteltua paljon ja välimme ovat mutkattomat."
  • Takana 20-vuotinen ura Nordeassa, vuodesta 2014 Järvi-Suomen aluejohtajana.
  • Aloitti Keskisuomalainen-konsernin kaupallisena johtajana marraskuun alussa.
  • Keskisuomalainen-konserni julkaisee yli 60:tä lehteä ja digitaalista mediaa. Tarjontaan kuuluvat myös painopalvelut, markkinatutkimuspalvelut, digitaalinen ulkomainonta, markkinointiviestintäpalvelut, ilmoitusvalmistuspalvelut, jakelupalvelut ja radioliiketoiminta.
  • Etelä-Suomen Median lehdet ovat osa Mediatalo Keskisuomalaista. ESM kustantaa myös tätä lehteä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu