Puheenaihe

Stefan Lindforsin 130 000 euron designpysäkit seisseet tyhjänpanttina, joko nyt tulee muutos? – "Otettiin hiekkaa alta pois"

MATKUSTUS Korkea reunakiveys esti kalliiden pysäkkien käytön bussiliikenteessä.

Stefan Lindforsin suunnittelemat pysäkit otettiin käyttöön Helsingin designpääkaupunkivuonna 2012.

Arkisto / Jussi Vehkasalo

Fredrikinkadulla viime vuonna tyhjän pantiksi jääneet, muotoilija Stefan Lindforsin suunnittelemat designpysäkkikatokset saatetaan ottaa taas käyttöön.

Pysäkeistä kohuttiin, kun ne otettiin käyttöön vuonna 2012, sillä niiden hinnaksi paljastui yhteensä noin 130 000 euroa.

– Pysäkkien reunakiveystä on nyt laskettu niin, että pysäkkejä voidaan käyttää myös bussipysäkkeinä. Sieltä otettiin hiekkaa alta pois. Aiemmin bussien ovet eivät ole mahtuneet aukeamaan pysäkkien kohdalla korkean kiveyksen vuoksi, selostaa HKL:n infra ja kalusto -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Pysäkkien ollessa käytössä niillä pysähtyivät 3T ja 3B -ratikat sekä myöhemmin linjan 2 ratikat, mutta linjastouudistus vei ratikat Fredalta.

– Bussilinjojen 14 ja 18 kilpailutus on käynnistymässä, ne muuttuvat ehkä sähköbusseiksi. Nuo linjat voisivat olla mahdollisia designpysäkkien käyttäjiä.

Ongelmana on yhä se, että Fredrikinkatu on designpysäkkien kohdalla kovin kapea. Pysäkkien käyttäjäksi soveltuvat Lähdetien mukaan sellaiset bussilinjat, jonka bussit vain ottavat tai jättävät matkustajia pysäkillä. Bussi ei voi seistä pysäkillä pitkään, kuten on, jos pysäkki toimii linjan päätepysäkkinä tai busseja seisotetaan pysäkillä aikataulutasauksen vuoksi.

– Bussi mahtuu siinä ohittamaan toisen bussin, mutta vastaantuleva liikenne hankaloittaa tätä.

Myös ratikat ovat mahdollisesti palaamassa Fredrikinkadulle.

– On ajateltu, että 2020-luvulla raitiovaunut kulkisivat Fredrikinkadulla Bulevardilta Kamppiin, Lähdetie sanoo.

Tarkkasilmäiset ovat huomanneet, että Koskelan ratikkavarikolla näyttäisi olevan pihalle varastoituna vielä kolmaskin Lindfors-pysäkkikatos.

– Se on malliksi tehty katos, jolla aikanaan testattiin muun muassa pysäkkikatosten esteettömyyttä, kertoo Lähdetie.

Mallikappale, jonka runko on tehty eri materiaalista kuin varsinaisten pysäkkikatosten, ei sovellu pysäkkikäyttöön.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu