Puheenaihe

HS: Yhteiskuntaopin tunnilla luovuttiin kirjoista – nyt opetellaan hakemaan Kelan tukia tietokoneella

Johanna Erjonsalo

Vielä julkaisematon Helsingin yliopiston julkaisema tutkimus on herättänyt laajan huolen siitä, heikentääkö peruskouluihin vauhdilla tuotu digitaalisuus ja niin sanottu ilmiöoppiminen oppilaiden osaamista. Kriitikoiden mukaan lapset ja nuoret oppisivat asiatiedot paremmin perinteisin menetelmin ja koulukirjojen avulla.

Helsinkiläisessä Pukinmäenkaaren koulussa kokeillaan nyt ilmiöpohjaisen oppimisen mahdollisuuksia. Helsingin Sanomat kertoo esimerkkinä, että koulun yhdeksäsluokkalaiset selvittävät yhteiskuntaopin tunnilla, miten neuvola toimii tai kuinka Kelalta haetaan tukea tietokoneella. Oppikirjojen sijaan lähteenä ja työvälineenä käytetään internetiä. Kannettavat koneet koulu sai noin vuosi sitten.

Kokeilu herättää oppilaissa innostusta, mutta myös kritiikkiä.

– Tuntuu, että opiskelusta annetaan enemmän omaa vastuuta. Opettaja ei vain käske, mitä kuuluu tehdä, Olivia Tomar sanoo HS:lle

– Netissä on laajasti tietoa, josta pitää löytää olennainen. Kirjaan on yleensä tiivistetty kaikki tärkeä, pohtii taas Tekla Pärssinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Konkariopettajalta suoraa puhetta: Tämän takia koululaisten taidot heikkenevät15.11.2013 12.09
Pisa-tutkimus: Viro meni meistä jo ohi – Suomessa tyttöjen ja poikien välinen osaamisero kaikkein suurin21.11.2017 11.38

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu