Puheenaihe

Aikuisten joulukalentereista tuli hitti, vaikka hintaa on 90 euroa – "Suosituimmat myytiin loppuun"

Bath & Body - miesten joulukalenteri, Citymarket.

Outi Paappanen

Joulukalenteri ei ole enää lasten etuoikeus. Yllätystennälkäisille aikuisille suunnatuista kalentereista on viime vuosina kasvanut suorastaan hittituotteita, joita ovat niin tavaratalot kuin nettikaupatkin pullollaan.

– Suosituimmat kalenterit myytiin loppuun heti, kun ne tulivat. Mielenkiintoista on se, että ne olivat kalentereistamme kalleimpia, 60–90 euron hintaisia, mutta tietysti myös laadukkaimpia. Ne sisälsivät meikkejä ja kynsilakkoja, kertoo K-Citymarketin kodinosastopäällikkö Jaana Moilanen.

Hyllystä löytyy koko joukko erilaisia kosmetiikkakalentereita, tuoksukynttiläkalenteri sekä kaksi miehille suunnattua joulukalenteria.

– Kylpy- ja vartalonhoitotuotteita, parranajogeeliä, matkahammasharja, suihkusaippua...

Tarkkasilmäinen voi tarkistaa etukäteen, millaisilla tuotteilla haluaa yllättyä. Muuten kiva, mutta mitä mies tekee kylvyssä avaimenperällä?

– Nämä kahdentoista päivän kalenterit ovat meillä uutta. Koska luukkuja on vain joka toiselle päivälle, koostuu niistä vähän edullisempi kosmetiikkasetti, Moilanen kertoo.

Hyvinvointikalenterien joukossa on yllätys myös lapsille. Hiuspompuloita ja -pinnejä sisältävä pingviinikalenteri on pikkutytöille hyvä vaihtoehto karkkikalenterille.

Teekalenterit ovat todella suosittuja ja niitä löytyy useista kaupoista ja tavarataloista.

– Innostus kasvaa huimaa vauhtia. Vielä toissa vuonna erilaiset hyvinvointikalenterit olivat uutta, viime vuonna kiinnostus alkoi kasvaa ja nyt ne viedään käsistä, Life-luontaistuotekaupan myyjä Marika Björklund kertoo.

Englantilaiset luomuteet on pakattu hauskoihin pieniin rasioihin. Pakkauksen voi kierrättää pistämällä sen talteen ja piilottamalla rasioihin tulevina jouluina uusia yllätyksiä.

– Tee on terveellistä ja hyvää. Moni hankkii teekalanterin myös lahjaksi. On kiva maistella erilaisia teelaatuja. Sieltä voi löytyä vaikka kokonaan uusi suosikki, Björklund uskoo.

Miltähän maistuisi vaikkapa appelsiinilla, omenalla, persikalla, kanelilla, inkiväärillä ja vaniljalla maustettu musta luomutee?

– Yrttiteet ovat hyviä. Jos jouluna syö liikaa, tekee sellainen tee vatsalle hyvää, missä on mukana turvotusta lievittää fenkolia sekä ruuansulatusta edistämässä kardemummaa, piparminttua ja ohramallasta, Björklund vinkkaa.

Kauneus- ja lifestylekalentereiden suosio – teekalentereita unohtamatta – on huomattu myös Sokoksessa.

– Näitä on ollut jo joitakin vuosia, mutta tänä vuonna valikoima on suurempi kuin koskaan. Teekalentereita myydään edelleen ehkä eniten, mutta meikki- ja kynsilakkakalenterit tulevat vauhdilla perässä, myyjä Marika Fagerholm-Rask kertoo.

Hintahaitari on laaja. Parilla kympillä saa kivan meikkiboksin, joka sopii nuorellekin. Laatua arvostavalle löytyy. Huulipunakalenterista löytyy vaihtoehto vuoden jokaiselle kuukaudelle ja vähän enemmänkin. Osa kalentereista on jo myyty loppuun.

– Esimerkiksi 89 euron arvoinen Lumenen kosmetiikkakalenteri on sellainen, joka häviää hyllyistä joka vuosi ensimmäisenä, Fagerholm-Rask sanoo.

Kalentereita ostavat kaiken ikäiset naiset. Kärjistetysti voi sanoa, että nuoret suosivat edullisempia, aikuisemmat hieman hintavampia.

– Joulukalenteri antaa mahdollisuuden kokeilla useita erilaisia tuotteita yhden tai kahden normaalikokoisen tuotteen hinnalla, Fagerholm-Rask vinkkaa.

Miehille löytyy toki täältäkin oma kalenterinsa, samoin pienille prinsessoille. Hattaranpunainen yksisarviskalenteri on täynnä söpöjä kylpytuotteita. Pienet pojat sen sijaan joutuvat tyytymään leluosaston valikoimiin.

Kuinka monta päivää jouluun...

  • Ensimmäinen painettu joulukalenteri tuli markkinoille Saksassa vuonna 1904. Aluksi kalentereissa ei ollut luukkuja, mutta kutakin päivää varten oli oma jouluaiheinen kuva.
  • Suomessa luukkukalenterit tulivat tunnetuiksi 1930-luvulla, mutta ne alkoivat yleistyä vasta sotien jälkeen. Ensimmäinen partiolaisten adventtikalenteri tuli Suomeen Ruotsista syksyllä 1947. Aluksi se meni huonosti kaupaksi, sillä sen ideaa ei ymmärretty. Vuonna 1949 kauppa sujui jo hyvin. Adventtikalenteri on yhä merkittävä osa partiolaisten varainhankintaa.
  • Ensimmäiset suklaakalenterit tulivat Saksassa markkinoille vuonna 1958, mutta Suomeen niitä saatiin odotella 1980-luvulle asti. Samoihin aikoihin innostuttiin luukuista, joista löytyi pieni lelu.
  • Nykyisin joulukalenteritarjonnan rajana lienee vain mielikuvitus. Myös lemmikeille myydään joulukalentereita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tässä ovat jalkapallon MM-kisojen 32 maata – nyt odotetaan joulukalenterin ensimmäistä luukkua16.11.2017 09.33
Näin toimii parisuhteen joulukalenteri – "Tykkäsin erityisesti tehtävästä, jossa otettiin yhteiskuva"22.12.2016 22.02
Helsinkiläinen taloyhtiö aloitti oman joulukalenterin – "Ihmiset tulevat ulos luukuistaan"3.12.2016 10.15

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu