Makumaailma

Suomalaiselle pienpanimolle avautui taivas – "Saamme nyt huikean näkyvyyden"

Panimon toimitusjohtaja Jussi Tamminen. Pari vuotta sitten pienpanimo Maku Brewing pääsi näköalapaikalle myös Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Sauvo Jylhä

Suomalainen pienpanimo Maku Brewing on tehnyt merkittävän kansainvälisen aluevaltauksen.

Finnair ryhtyy tarjoilemaan panimon olutta kaukolennoillaan.

– Teimme Finnairille oman signature-oluen, jota tarjoillaan aluksi bisnesluokassa mannertenvälisillä lennoilla, kertoo tuusulalaisen panimon myyntijohtaja Ville Makkonen.

Olut on nimeltään Blueberry Saison, joka viittaa mustikkaan.

– Olutta tullaan myymään ensimmäisen kuuden kuukauden jaksolle todella merkittävä osuus meidän vuosituotannosta eli noin kuuden käymistankin verran.

Tänä vuonna panimon koko tuotanto on noin 220 000 litraa.

Lennoille mustikkaolut lähtee tammikuun alussa.

Maku-panimon mustikkaolut on ensimmäinen suomalainen pienpanimo-olut lennoilla.

Vastaavaan on pystynyt tanskalainen Mikkeller-panimo yhteistyössä SAS-lentoyhtiön kanssa.

– Saamme nyt huikean kansainvälisen näkyvyyden. Erityisesti Aasiassa ollaan ihan hulluna suomalaisiin ja pohjoismaisiin brändeihin ja luontoon sekä esimerkiksi marjoihin, Ville Makkonen hehkuttaa.

Myös Finnairille mustikalla on tärkeä merkitys.

– Kuuluuhan mustikkamehu tärkeisiin juomiin aterioiden yhteydessä lennoilla. Mustikkaolut on sovitettavissa monenlaisiin ruokiin.

5,8-prosenttinen Blueberry Saison on Ville Makkosen mukaan helppo ja kevyt juotava.

– Ei liian monimutkainen.

Olut on belgialaistyylinen saison-olut. Siinä on hedelmäisiä aromeita, joihin mustikka antaa väriä ja pistävyyttä.

Blueberry Saison ei tule ainakaan aluksi myyntiin, vaan sitä tarjoillaan vain bisnesluokassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Makumaailma

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu