Puheenaihe

Helsinkiä odottaa uusi vuosia kestävä liikennekaaos – kaksi kertaa pahempi kuin Mechelininkadun remontti

LIIKENNE Hämeentien, hotellin ja siltojen työmaat sotkevat Hakaniemen liikennettä seuraavat kuusi vuotta.

Tältä näytti Hakaniemessä muutama vuosi sitten kiskotyömaan takia. Nyt luvassa on vähintään yhtä mittavia työmaita useassa eri kohdassa yhtä aikaa.

Sirpa Repo

Siinä missä Mechelininkadun remontti on sotkenut kaksi vuotta 20 000–30 000 ajoneuvon liikennettä, Hakaniemen myllerrykset koskevat 51 000 ajoneuvoa ja lähes 3 000 bussia vuorokaudessa kuuden vuoden ajan.

On sattumaa, että hankkeet ajoittuvat miltei samanaikaisesti.”

Ensimmäisenä työn alle joutuu Hämeentie, josta tulee joukkoliikennekatu pyöräkaistoineen. Yksityisautoilu kadulla loppuu tonttiliikennettä lukuun ottamatta töiden alkaessa maaliskuussa.

Kiinteistösijoitusyhtiö Antilooppi aloittaa kesällä Elannon talon ja sen naapurirakennusten peruskorjaukset.

Vuonna 2020 Siltasaarenkadun molemmin puolin Toisen linjan kohdalla käynnistyy vanhojen rakennusten purkaminen HYY-yhtymän Lyyra-talon tieltä.

Uuden Hakaniemensillan rakentamiseen valmistaudutaan 2021 siirtämällä paineviemäri Kruununhaassa.

Kun kauppahallin peruskorjaus valmistuu, uuden Toriparkin rakentaminen torin alle saattaa alkaa vuonna 2021.

Samalla remonttiin menisi Siltasaarenkatu torin edestä, sillä parkkihallista rakennettaisiin kulkuyhteys lähitaloihin. Tämä työmaa voi käynnistyä alkuvuodesta 2021.

Kruunusiltojen ja niihin liittyvän pikaraitiotien rakentaminen alkaa vuonna 2022. Metallitalon eteen tulee pikaraitiovaunun ensimmäinen pysäkki.

Todennäköisesti vuonna 2021 alkavat myös Hakaniemenrannan ruoppaukset ja maansiirtotyöt paikalle tulevan hotellin työmaalla. Työt kestävät vuodesta kolmeen.

Projektijohtaja Sirpa Kallion mukaan on sattumaa, että kaikki hankkeet ajoittuvat miltei samanaikaisesti.

– Aikataulusta ja liikennehankkeiden järjestyksestä on keskusteltu paljon kaupungin sisällä. Ajoituksesta on teetetty konsulttityökin. Lähtökohta on, että liikenteelle aiheutuisi mahdollisimman vähän ongelmia.

– Toivon, että työmaihin jaksettaisiin suhtautua kärsivällisesti.

Ruuhkat pahenevat Kallion mukaan Sörnäisten rantatiellä, jonne tulee useita tuhansia ajoneuvoja lisää.

Uusi Hakaniemensilta rakennetaan vanhan viereen niin, että vanha silta on käytössä uuden valmistumiseen asti.

Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen vakuuttaa, että liikenne sujuu Hakaniemessä hyvin remonttien aikanakin.

– Pääsuunnan kaistojen määrä Sörnäisten rantatiellä säilyy ennallaan remontin aikanakin. Ryhmittymiskaistoja tehdään tarpeen mukaan. Tarkkaa suunnittelua se kyllä vaatii, hän sanoo.

Hakaniemessä riittää työmaita lähivuosien jälkeenkin. Hakaniemenrantaan tulee uusia asuintaloja ja Sörnäisten rantatie siirretään kauemmas rannasta.

Jos Pisararata ja keskustatunneli toteutuvat, tietää sekin työmaita Hakaniemessä.

Tulevat työmaat

Hämeentien 2019–2020

Antiloopin talot 2019–2020

Siltasaarenkatu 2021

Lyyra-talot 2020–2022

Hakaniemensilta 2020–2024

Toriparkki 2021–2023

Hotelli 2021-

Haapaniemenkatu 2022

Kruunusillat ja -ratikka 2022–2025

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Liikennekaaos saa jo yritykset harkitsemaan muuttoa – "Helsingissä on jatkuvasti työmaita, joilla ei tapahdu mitään päiviin"10.10.2018 06.20
Liikennekaaos uhkaa levitä Helsingissä, Hämeentien bussikatua lykättävä – poliitikot varoittavat Hesarissa12.9.2018 10.14
Liikennettä ruuhkauttava tietyömaa myöhässä kuukausia – "Tämä on maanrakentamisen arkea Helsingin keskustassa"29.8.2018 19.15
Mechelininkadun satavuotiaista lehmuksista tehdään keittiövälineitä – "Puuta olisi tullut niin paljon, että oli pakko sanoa, että riittää" 13.10.2018 10.05

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu