Puheenaihe

Suunnitelma julki Helsingin uusimmasta kaupunkibulevardista: 20 000 asukasta Käpylän ja Pakilan välille

Karttakuvassa alue, joita suunnitteluperiaatteet koskevat.

Helsingin kaupunki/asemakaavoitus/pohjoinen yksikkö

Helsingin uusimman kaupunkibulevardin eli Tuusulanbulevardin suunnitteluperiaatteet ovat valmistuneet.

Suunnitelma kattaa noin 3 kilometrin pituisen osan Tuusulanväylää ja sen ympäristöä, joka muutetaan kaupunkibulevardiksi eli käytännössä kaduksi moottoritiemäisen väylän sijaan.

Aiemmin on esitelty muun muassa Vihdintien bulevardisuunnitelmia, joihin on myös kaupunkilaisilta kysytty kantaa verkossa.

Tuusulanbulevardi alkaa Pohjolankadun ja Mäkelänkadun risteyksestä ja ulottuu Pakilan ja Patolan pientaloalueen korkeudelle.

Alueelle suunnitellaan tiivistä kaupunkia noin 20 000 asukkaalle. Vanhat kaupunginosat täydentyvät bulevardin varrella yhtenäiseksi urbaaniksi alueeksi.

Sijainnin Helsinki-Vantaan lentoaseman ja keskustan välimaastossa uskotaan tuovan bulevardikaupunginosaan kansainvälisissä tehtävissä työskenteleviä osaajia asukkaiksi sekä kansainvälistä yritystoimintaa.

Maankäytön merkittävimmät painopistealueet ovat Käpylän asemanseutu sekä Käskynhaltijantien risteysalue, jossa Tuusulanbulevardin pikaratikasta voi vaihtaa raidejokeriin.

Sekä Käpylään että Käskynhaltijantielle suunnitellaan paikalliskeskuksia, joissa sekoittuvat palvelut, toimitilat ja asuminen.

Voimakas väkiluvun kasvu alueella tarkoittaa myös viheralueille rakentamista.

Käpylän Louhenpuiston pohjoisosaan suunnitellaan tiivis asuinalue ja myöhemmin tarkastellaan rakentamismahdollisuuksia Louhenpuiston eteläosaan.

Mäkelänkadun autoliikennettä pyritään rauhoittamaan ohjaamalla osa siitä Veturitien suuntaan. Mäkelänkadulle on lisäksi vireillä oma peruskorjaussuunnitelmansa, jossa kadun yksityisautoille tarkoitettujen kaistojen määrä vähenee kahdesta yhteen per suunta.

Bulevardilla nopeusrajoitus on 50 km/h. Suojateitä sijoitetaan pääasiassa liittymien yhteyteen ja ne ovat valo-ohjattuja, tarvittaessa hyödynnetään eritasoratkaisuja. Lisäksi rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet.

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee suunnitteluperiaatteiden hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi ensi tiistain kokouksessaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Luulitko, että kaupunkibulevardit on kuopattu? – Puolet niistä etenee: "Siinä ei ole perää, että olisimme tukkimassa liikennettä"16.11.2018 06.30
Aktiivit: Keskuspuisto säästyi Hämeenlinnanväylän kaupunkibulevardilta – nyt esillä vielä laajempi uhka 12.11.2018 11.19
Hämeentien jälkeen vuorossa Mäkelänkatu: Ajokaistojen määrää vähenee, liikennevaloja lisätään 20.11.2018 14.20
Asukkaat riemuitsevat – KHO torppasi useat kiistellyt rakentamishankkeet Helsingissä, sen sijaan Malmin kentän puolustajille pettymys8.11.2018 11.00

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu