Puheenaihe

Löytyykö totuus sähköautoista ABC:n nurkkapöydästä? Testasimme, miten uusi Hyundain täyssähkö hyrisee talvisessa säässä – yllätys tuli vasta yöllä kotona

AUTOILU Sähköautolla pärjää myös talven pakkaskeleissä, testiryhmä huomasi. Sen sijaan lataus kotona tuotti viileän yllätyksen.

Toinen kuljettaja kävi tutustumismatkalla metsän siimeksessä, Marko Kekki ikuisti koeajokin.

Marko Kekki

Sähköauto on asia, joka on ollut viime aikoina paljonkin autoilevan kansanosan huulilla. Epäilykset ovat kovat, ja onpa olemassa henkilöitä, jotka näyttävät ottaneen sähköauton vastustamisen elämäntehtäväkseen.

Jos ja kun huoltoaseman baarissa keskustelu kääntyy ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon, vaihtavat he nyrpeänaamaisina pöytää.

Sähköautolla pärjää myös talvella. Tähän johtopäätökseen pääsi toimitukseen testiryhmä mukavan pakkaskelin vallitessa joulun alla. Teimme pitkän koeajolenkin uusinta uutta edustavalla Hyundai Kona täyssähköautolla. Sen akkupaketti on 64 kWh suuruinen, tehoa sähkömoottori tuottaa 150 kW eli 204 hevosvoimaa.

Itse auto on koelenkin perusteella varsin mukava ajettava. Jos jotain vikaa siitä pitää löytää, on se vika ajamisen liiallinen vaivattomuus. Saattaapi uni yllättää, jos kaveri ei pölpötä vieressä. Auto kulkee todella kevyesti, ja välillä tulee mieleen onko näin vaivaton kiihtyvyys edes tarpeellista. Vai onko ratkaisuja tehty, jotta kulkeviin bensa- ja dieselautoihin tottuneet eivät valittaisi vaimeasta menosta.

Kokeilussamme käytimme eco-asetusta ja mahdollisimman suurta virran talteenottoa. Tämä tuntui osuvalta valinnalta liukkailla pikkuteillä, leveillä kitkarenkailla. Sporttisimmalla ajo-ohjelmalla päästäisiin nollasta sataan reilussa seitsemässä sekunnissa.

Kun tuosta vieruskaverin höpöttämisestä tuli puhe, on tässä autossa hyvä mahdollisuus vaihtaa mielipiteitä tai kuunnella mielimusiikkia. Sähköauto on poikkeuksellisen hiljainen kulkuväline.

Sähköautoilua vastustavat muistuttavat, että sähköauton ja varsinkin akkujen valmistaminen saastuttaa enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton. Tämä pitää paikkansa, mutta elinkaaren hiukan pidentyessä homma on tasassa ja sitten alkaa sähköauton ympäristöystävällisyys jyllätä.

Näin etenkin Suomessa, jossa 70 prosenttia sähköstä tuotetaan ympäristön kannalta puhtain menetelmin. Ikävä dilemma on se, että johtavat sähköautomaat Saksa ja Kiina tuottavat pääosan sähköstään likaisin hiilimenetelmin.

Kokeiltavana olevasta Konasta tulee tarjolle myös pienempitehoinen ja pienemmällä akustolla varustettu versio myöhemmin. Se saattaisi olla oiva ratkaisu esimerkiksi työssäkäyntiajoa ajavalle käyttäjälle, joka ei tarvitse aivan ison akkupaketin tarjoamaa kilometrimäärää.

Akustojen tekeminen on kallista, joten voi hyvinkin olla, että pienemmän varustuksen hinta on selvästi halvempi kuin koeajossa olleen ajokin noin 45 000 euroa varusteineen.

Vaihtoehtoja siis on ja niitä tulee lisää.

Teksi: Kare Asp

Edit 7.1. klo 7.44: Korjattu kirjoitusvirhe moottorin hevosvoimista. Oikea luku on 204 hevosvoimaa, eikä 2014 kuten jutussa aluksi todettiin.

Koelenkillä havaittua

Matkaan lähdettiin täysillä akuilla, lämpötila 9 pakkasastetta. Reitti kulki Launonen-Riihimäki-Hollola-Hämeenkoski-Turenki-Hyvinkää (moottoritieosuus)-Kytäjä-Mustajoki-Sajaniemi-Loppi-Riihimäki-Launonen-Loppi-Läyliäinen-Hyvinkää (moottoritie)-Linnatuuli-Riihimäki-Riihimäellä-Launonen. Yhteensä 371 kilometriä ja mittari näytti vielä yli 20 kilometriä mahdolliseksi ajaa. Varoitusvalo (20 km) ei palanut.

Matkan keskikulutus oli 17,4 kWh. Keskinopeus oli 70,9 km/h. Lämmitys oli päällä koko ajan, ulkolämpötila nousi 4 pakkasasteeseen. Kahden tauon aikana auto viilentyi hieman ja tuulilasi alkoi huurtua, tarvittiin lisää lämpöä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Asuuko sinunkin taloyhtiössäsi salalataaja? – Joka neljäs taloyhtiössä asuva sähköautoilija ei ole saanut järjestettyä autolleen luvallista latauspistettä26.11.2018 05.45
Näin nopeasti sähköauton saa ladattua ABC-asemalla – tuplatehoisia latureita jo tulossa Suomeen26.11.2018 20.35
Harva kansanedustaja uskoo 670 000 sähköauton tuloon – "Näitä raportteja ei pidä ottaa kirjaimellisesti"27.12.2018 05.45
Tutkija USU:lle: Visio 800 000 sähköautosta on realismia – energia saataisiin tuulivoimasta2.12.2018 09.30

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu