Paikalliset

Istumatyö on suuri riski terveydelle – tutkija suosittaa jopa kolmea taukojumppaa päivässä

TYÖHYVINVOINTI  Taukoliikuntasovellus tehosti työstä palautumista.

Taukoliikunta edistää hyvin terveyttä.

Arkistokuva/Armi Suojanen

Runsas yhtämittainen istuminen on riski terveydelle. Taukoliikunta voi kuitenkin helpottaa arkea.

– Istumisen tauottaminen tehosti työntekijöiden kokemaa työstä palautumista, lisäsi heidän tarmokkuuttaan, vähensi tuki- ja liikuntaelinten rasittuneisuutta ja kipuoireita sekä koettua väsymystä ja muistamattomuutta, Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Anne Punakallio kertoo.

Työterveyslaitos selvitti taukoliikuntasovelluksen käytön vaikutuksia toimistotyöntekijöiden istumiseen, fyysiseen aktiivisuuteen, yhteisöllisyyteen ja työn tuottavuuteen.

Säännöllinen tauottaminen yhdessä vapaa-ajan liikkumisen lisääntymisen kanssa paransi myös kehonhallintaa. Koetun työkyvyn ja terveyden, muiden mielialatuntemusten ja työhön liittyvien tuntemusten kokemukset sen sijaan pysyivät ennallaan.

Tutkimus toteutettiin Nokiassa ja sen suunnittelussa hyödynnettiin LähiTapiolassa saatuja kokemuksia taukoliikuntamenetelmän käytöstä.

Osallistujat käyttivät Cuckoo-taukoliikuntasovellusta kuusi kuukautta. Sovellus muistutti tauosta ja videosisältö ohjasi liikuntaa 2-3 minuuttia kerrallaan. Käyttäjät pystyivät muodostamaan joukkueita ja kilpailemaan keskenään. Tauottamista suositeltiin tehtäväksi vähintään kolme kertaa päivässä. Vaikutuksia selvitettiin kyselyillä, fysiologisilla mittauksilla ja haastatteluilla.

Tulokset osoittavat, että taukoliikuntasovelluksen avulla istumista on mahdollista vähentää ja tauottaa tehokkaasti. Taukoliikuntasovelluksen käyttöä edistivät merkittävästi työyhteisön ja esimiehen osallistuminen taukoliikuntaan, taukoihin rohkaiseminen ja taukoliikunnan näkyvyys työpaikalla.

Työpaikkojen liikuntaa estivät erityisesti kiire, työympäristön ahtaus ja keskittymistä vaativat tehtävät, joissa oli muutenkin häiritseväksi koettuja keskeytyksiä.

Punakallion mukaan taukoliikunnan juurtuminen arkeen on monimuotoinen prosessi.

– Kun työpaikalla otetaan käyttöön jokin taukoliikuntasovellus, kannattaa esimerkiksi suunnitella käyttöönotto huomioiden työ ja työntekijät. Johdon ja esimiesten sitoutuminen on varmistettava.

Alkuinnostuksen jälkeen on hyvä varmistaa motivaation säilyminen ja käytön katkosten jälkeen, esimerkiksi kampanjat, mittaukset, oman sekä työyhteisön hyvinvoinnin ja edistymisen seuranta.

Työyhteisölle tulee laatia yhteiset pelisäännöt ja tauottaa istumista yhdessä. Taukoliikkeitä tulee tehdä säännöllisesti ja päivittäin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu