Puheenaihe

Helsingin uusille asunnoille ei pian tarvitse rakentaa enää parkkipaikkoja – "Asuntoa hankkivan tulee selvittää, onko paikkoja ja mihin hintaan"

AUTOT Jatkossa rakennuttaja voisi päättää, minkä verran autopaikkoja katsoo tarpeelliseksi rakentaa. Helsinki haluaa siirtyä kohti käyttäjä maksaa -periaatetta pysäköintipaikoissa.

Kuvituskuva  

Päivi Tuovinen / Arkisto

Helsingin kaupunki suunnittelee muutosta Helsingin asuntorakentamista sääteleviin normeihin. Kaupunki ei enää määräisi uusien asuintalojen autopaikkojen vähimmäismäärää, vaan asuntojen rakennuttajat toteuttaisivat pysäköintipaikkoja sen verran, kuin arvioivat asuntojen kaupallisen houkuttelevuuden kannalta olevan tarpeellista.

Siirtyminen niin sanottuun markkinaehtoiseen pysäköintiin on kirjattu Helsingin kaupunkistrategiaan. Tavoitteena on hillitä rakentamisen kustannuksia ja mahdollistaa tiiviin kaupunkirakenteen toteutuminen saavutettavuutta ja kilpailukykyä vaarantamatta.

Uusi menetelmä autopaikkojen rakentamisvelvoitteen poistamisesta on tarkoitus ottaa käyttöön kaupunkistrategian mukaisesti uusista asuinalueista alkaen.

– Lähtökohtainen ajatus markkinaehtoisessa pysäköinnissä on se, että rakennuttajat voivat vastata pysäköintipaikkojen tarpeeseen joustavammin kuin kaupungin asettama jäykkä pysäköintinormi. Kuluttaja eli asunnon ostaja olisi tämän kaiken keskiössä, Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen toteaa.

Lue myös: Helsinkiin rakennetaan 118000 euron hintaisia parkkipaikkoja – "Ne ovat kiinnostaneet myös ulkopuolisia ostajia"

Nykyisin kaupunki määrittelee asemakaavoissa, kuinka monta pysäköintipaikkaa asuintalon rakennuttajan tulee vähintään rakentaa. Normit perustuvat asetettuihin tavoitteisiin ja tilastoihin alueiden autonomistuksesta.

Markkinaehtoisessa mallissa rakennuttaja saisi tehdä paikkoja sen verran, kun katsoo tarpeelliseksi, jotta kohde menee kaupaksi.

Yhtenä vaihtoehtona on noussut esiin myös välimalli, jossa kaupunki edellyttäisi toteuttamaan edelleen jonkin verran pysäköintipaikkoja ja rakennuttaja voisi halutessaan rakentaa paikkoja kaupungin vaatimaa minimimäärää enemmän.

Kaupungin edellyttämillä paikoilla varmistettaisiin keskitetyn pysäköintitalon toteutuminen, mahdolliset lisäpaikat voitaisiin rakentaa talon omaan pysäköintihalliin tai keskitettyyn pysäköintilaitokseen.

Uudistuksen tavoitteena ei ole vähentää pysäköintipaikkojen määrää, mutta on todennäköistä, että markkinaehtoisessa mallissa pysäköintipaikkoja tehdään vähemmän.

Lisäksi pysäköintipaikan hinta saattaisi vaihdella nykyistä enemmän alueesta riippuen kysynnän ja tarjonnan mukaan.

– Markkinaehtoisessa pysäköintimallissa korostuu, ettei pysäköintipaikka ei ole itsestäänselvyys. Asunnon ostajan tai vuokraajan tulee varmistaa etukäteen, onko alueelta saatavissa pysäköintipaikkaa ja mihin hintaan, Putkonen sanoo.

Pysäköintipaikkojen rakentaminen pihakannen alle tai pysäköintiluolaan maksaa olosuhteista riippuen 15 000–65 000 euroa. Pysäköintipaikan käyttäjiltä ei nykyisin yleensä peritä paikan todellisia kustannuksia, vaan kustannuksiin osallistuvat asunnon ostohinnassa tai vuokrassa myös ne asukkaat, joilla ei ole pysäköintipaikkaa.

Yksi markkinaehtoisen pysäköinnin lähtökohta onkin vuonna 2014 hyväksyttyyn Helsingin pysäköintipolitiikkaan sisältynyt ajatus käyttäjä maksaa -periaatteen edistämisestä. Markkinaehtoinen malli mahdollistaa kustannusten kohdistamisen pysäköintipaikkojen käyttäjille.

Asuntojen hinta määräytyy kuitenkin markkinatilanteen mukaan eli kustannussäästö vähemmistä pysäköintipaikoista ei välttämättä näy asuntojen matalampina hintoina tai vuokrina.

Kaupunki on laatinut päätöksentekoon neljä erilaista mallia, jotka eroavat toisistaan muun muassa pysäköintipaikkojen sijainnin ja toteutusmallin sekä markkinaehtoisuuden asteen mukaan.

Markkinaehtoisesta pysäköinnistä ja laadituista malleista voi keskustella 10. helmikuuta asti kaupungin verkkosivuilla osoitteessa keskustelu.hel.fi.

Keskustelun antia hyödynnetään laadittaessa päätösesitystä kaupunkiympäristölautakunnalle. Esitys kokeiltavista malleista ja pilottialueista tuodaan lautakunnan käsittelyyn maaliskuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Helsinkiin rakennetaan 118000 euron hintaisia parkkipaikkoja – yhteyteen myös viinikellari11.1.2019 06.45
Tonttikatujen pysäköintiä aiotaan muuttaa ympärivuotisesti – tavoitteena lumenaurauksen helpottaminen30.10.2018 11.59
Jätkäsaareen 15-kerroksisiin torneihin kaupungin vuokra-asuntoja – kaikkiaan 26525.1.2019 16.20
Maksullinen pysäköinti laajenee Helsingissä – kamera-auto tehostaa valvontaa13.10.2018 12.15
Bernerin esityksessä oli "väärä ajattelutapa" – Autottomankin pitää maksaa liikenteestä, sanoo kansanedustaja USU:lle10.2.2017 08.26
VVO:lle harvinainen sakkovaatimus – autoton vuokratalo ei toteutunut suunnitellusti29.10.2016 17.20
”Kohteista pyritään tekemään autottomia ja tässä on tulos” – Parkkisakot arkea Kalasatamassa11.11.2015 06.40

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu