Puheenaihe

Onko tässä ratkaisu Jätkäsaaren liikennesumppuun? – Rekkoja houkutellaan nyt ale-hinnoilla Vuosaareen

RUUHKAT Rekat saavat jatkossa alennusta, mikäli käyttävät Länsisataman sijaan Vuosaaren satamaa. Myös Länsisataman hiljaisempien lähtöjen suosimisella voi säästää rahaa.

Myös raitiovaunut ovat olleet ajoittain ongelmissa satamasta johtuvien liikenneruuhkien vuoksi Jätkäsaaressa.

Päivi Tuovinen

Jätkäsaaren ja Länsisataman vuosia kestänyt liikennekaaos saattaa olla helpottumassa.

Satamaa ylläpitävä Helsingin Satama otti vuoden alussa käyttöön uuden hinnoittelumallin, jossa rekat saavat alennusta, mikäli käyttävät Länsisataman sijaan Vuosaaren satamaa. Vuosaaressa hinnat ovat uuden mallin myötä 25 euroa halvemmat kuin keskustassa vilkkaimpina aikoina.

– Tällä on tarkoituksena saada kasvatettua liikennettä etenkin Tallinnan suuntaan Vuosaaresta, mikä helpottaisi painetta keskustan satamissa ja niiden liikenneyhteyksissä. Tavoittelemme sitä, että raskaan liikenteen kasvu keskustan satamissa saataisiin ohjattua tasaisemmin eri aikoihin sekä enenevässä määrin Vuosaareen, kertoo Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

Toimenpiteisiin ryhdyttiin, sillä satamasta johtuva liikenne on ruuhkauttanut Jätkäsaaren aluetta ajoittain pahoin. Raskaan liikenteen osuus  alueella on kokonaisuudessa pientä, vain 6–10 prosenttia, mutta ongelmia aiheuttavat aamu- ja iltapäivien ruuhkapiikit. Vuonna 2017 keskustan matkustajasatamien liikennemäärä oli 1,8 miljoonaa, jossa raskasta liikennettä oli 382 000.

Liikenteen määrä Ruoholahden alueella tulee lähivuosina edelleen kasvamaan Jätkäsaaren ja Hernesaaren uudisrakentamisen myötä.

Osa takseista on jopa kieltäytynyt ajamasta Jätkäsaareen. Myös ratikat ovat ruuhkien vuoksi olleet ongelmissa.

Uudessa hinnoittelumallissa rekat säästävät myös, mikäli suosivat Länsisataman hiljaisempia lähtöjä. Rekat  maksavat 15 euron lisämaksun käyttäessään 7.30–9.30 ja 15.15–17 välisiä lähtöjä. Hiljaisemmilla lähdöillä maksua ei tarvitse maksaa.

– Seuraamme uuden hinnoittelun vaikutuksia vuoden aikana ja teemme sitten päätöksiä. Ensimmäisten viikkojen liikenteen pohjalta ei voida vielä vetää johtopäätöksiä ohjaavasta vaikutuksesta varsinkin kun monet alukset ovat olleet telakointien takia poissa liikenteestä, Haapasaari jatkaa.

Rekat maksavat satamassa tavaramaksua noin 45–50 euroa.

Valtuutettu Otso Kivekäs (vihr.) teki viime vuonna aloitteen sataman paremmasta yhdistämisestä kaupunkiin ja ehdotti muun muassa hintaohjausta sekä keskustan satamien joukko- ja kevyen liikenteen yhteyksien parantamista. Satama antoi lausuntonsa ohjaavaan hinnoitteluun ja katuverkon liikenneratkaisujen tarpeellisuuteen kaupunginhallitukselle viime viikolla.

Ruuhkien purkamiseksi ja välttämiseksi myös Länsisataman muita liikenneyhteyksiä tullaan parantamaan.

– Teemme kaupungin kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta myös katuverkossa saataisiin mahdollisimman pikaisesti liikennettä sujuvoittavia ratkaisuja, sanoo Haapasaari.

Myös joukkoliikenteen käyttöön tullaan kannustamaan entisestään. Suunnitelmissa on yhdistää matkalippu laivalippuun. HSL:n tekemän matkustajaliikennetutkimuksen mukaan Helsingin sataman matkustajista noin puolet käyttää joukkoliikennettä. Yli puolet matkustajista saapuu satamaan pääkaupunkiseudulta.

Vielä tämän vuoden aikana rekkaliikenne siirtyy Rionkadun risteysalueen valmistuttua käyttämään satamaan johtavaa Tyynenmerenkatua. Uusi reitti korvaa Crusellin sillan väliaikaisen reitin, eikä sataman tavaraliikenne jatkossa enää ohjaudu muualle Jätkäsaareen.

Alusten koon kasvuun ei osattu varautua

Länsisataman liikennemäärät ovat kasvaneet enemmän kuin mihin alueen osayleiskaavassa varauduttiin.

Vuosina 2007−2017 laivakäyntien määrä Länsisatamassa on pysynyt samalla tasolla, mutta aluskoko on kasvanut huomattavasti.

Laivojen matkustaja- sekä ajoneuvokapasiteetti on kasvanut noin 40 prosenttia, mitä ei aikanaan osattu ennustaa.

Helsingin Satama on tuonti- ja vientisatama, jolla on Helsingissä toimintaa Länsisatamassa, Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Vuosaaressa.

Keskustan satamien kautta kulki vuonna 2017 yhteensä 1,86 miljoonaa ajoneuvoa.

Kaikkien Helsingin satamien kautta kulki viime vuonna 12 miljoonaa matkustajaa.

Määrän ennakoidaan kasvavan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Klikkaa uusin lehti!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu