Puheenaihe

Onko Helsingillä piikki auki raidehankkeissa? – Nämä pian alkavat jättimäiset työmaat maksavat kaupungille yli puoli miljardia euroa

INVESTOINNIT Helsingissä on alkamassa jättimäiset rakennustyöt, kun raidejokeria aletaan tänä vuonna rakentaa useista kohdista. Heti perään rakenteille tulee Suomen pisin silta.

Havainnekuva pikaratikasta Maunulassa. Aloitus saattaa viivästyä ensi kesästä, sillä hanke joudutaan käsittelemään uudestaan Helsingin ja Espoon päättävissä elimissä.

Raidejokeri

Helsingissä käynnistyy tänä ja ensi vuonna yhteensä yli puolen miljardin euron raidehankkeet.

Kesällä alkavaksi luvatun raidejokerin tämänhetkinen kustannusarvio Helsingille on noussut jo 209 miljoonaan euroon.

Kruunusiltojen hinnaksi varikkoineen ja kalustohankintoineen on alustavasti arvioitu noin 375 miljoonaa, joihin valtio ei osallistu.

Raidehankkeisiin tullaan Helsingissä käyttämään ainakin 584 miljoonaa euroa tulevina vuosina. Summalla saisi Helsinkiin parikymmentä uutta peruskoulua tai kuutisen keskustakirjastoa.

Kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) toteaa, että Helsinki käyttää normaalistikin investointeihin yli 700 miljoonaa euroa vuodessa.

– Raidejokeri ja Kruunusillat ovat osa meidän investointibudjettia.

Onko pyöreästi 600 miljoonaa siis ”peanuts” kaupungin budjetissa?

– En sanoisi, että peanuts, se on iso summa rahaa, mutta esimerkiksi raidejokerin on laskettu tuovan pitkällä aikavälillä maan myynti- ja vuokratuloina 360 miljoonaa euroa.

Raidejokeri siis on kannattava investointi Helsingille, entä Kruunusillat? Meren päälle on hankalampi lisärakentaa.

Sinnemäki korostaa hankkeen liikenteellistä merkitystä. Sinnemäen mukaan pitkällä aikavälillä Laajasalossa tulee Kruunuvuorenranta mukaan lukien olemaan noin 37 500 asukasta, merkittävästi enemmän kuin nyt. Heistä isolle osalle pikaraitiotie on tärkein joukkoliikenneyhteys.

– Vastaavasti, kun paine Laajasalosta metron suuntaan vähenee, autoliikenteen sujuvuus helpottuu.

Sinnemäen mukaan Vartiosaaren rakentaminen ei ole välttämätön osa Kruunusillat-hanketta. Vartiosaaren kaavoitus on tällä hetkellä jäissä.

Kokonaan toinen asia rahoituskysymyksissä on se, että toteutuessaan sote- ja maakuntauudistus nielaisisi suuren osan kaupungin verokertymästä.

– Yksi syy, miksi Helsinki on vastustanut maakunta- ja soteuudistusta on juuri se, että pidemmän päälle kaupungin kyky investoida saattaisi heiketä sen myötä, Sinnemäki muistuttaa.

Raideprojektien kustannusarvioylityksiä on saatu seurata Helsingin päättäjäkunnassa, viimeisimpänä esimerkkinä raidejokeri.

Onko Helsingillä piikki auki raidehankkeissa, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Daniel Sazonov?

– Koskaan ei ole piikki varauksetta auki, Sazonov vastaa.

Hän toteaa, että kummatkin raidehankkeet ovat keskeisiä Helsingin kaupunkikehitykselle, mistä vallitsee laaja yksimielisyys valtuutettujen kesken. Silti hän huomauttaa, että julkisten hankkeiden kustannusnousut ovat kestämättömiä.

– Näitä ei voida automaationa hyväksyä.

Sazonovin mukaan raidejokerin kustannusarvion 100 miljoonan nousu kertoo, ettei esisuunnittelu ollut riittävää. Ylityksen vuoksi hanke käsitellään uudestaan kaupungin päätöksenteossa.

Sazonov kertoo, että maanantain kaupunginhallituksessa hän aikoo käydä tiukasti läpi, mistä ylitykset johtuvat ja onko jotain vielä tehtävissä.

– Mutta jos tästä jotain hopeareunusta etsii, niin allianssimallia käytettäessä ei toista tällaista lisäbudjettia enää pitäisi tulla, hän sanoo.

Sazonovin mukaan vastaava malli on esimerkiksi Tampereen isoissa hankkeissa pitänyt kustannukset kurissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raidejokerin kustannusarvio nousi yli 90 miljoonaa – hintalappu nyt 386 miljoonaa euroa21.1.2019 13.41
Kruunusillat rakenteille ensi vuonna – nyt etsitään konsulttia12.1.2019 11.00
Kruunusiltoja ei avata öisin edes takseille – "Pelkkä vaadittu selvitys viivästyttäisi siltahanketta"5.12.2018 19.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu